Sommersverdet

av (forfatter) og Torleif Sjøgren-Erichsen (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2016 Innbundet

Ny serie fra suksessforfatteren Rick Riordan, basert på norrøn mytologi. I USA gikk Magnus Chase rett inn på førsteplass på bestselgerlistene.Siden moren døde på mystisk vis, har Magnus Chase bodd på gaten. En dag spores han opp av onkelen, som forteller Magnus at han er sønn av en norrøn gud.I Åsgard forbereder gudene seg på krig. For å forhindre Ragnarok må Magnus finne et våpen som har vært tapt i tusener av år. Da ildjotnene går til angrep og han tvinges til å velge mellom sin egen sikkerhet og livet til hundrevis av uskyldige, begår han en fatal feil. Noen ganger er det kun i døden man kan finne et nytt liv ...Rick Riordan er forfatter av de kritikerroste og prisbelønnede ungdomsseriene Percy Jackson, Kanekrøniken og Gudene fra Olympos. Riordan har solgt mer enn 35 millioner bøker bare i USA og ble i 2011 kåret til årets beste barnebokforfatter av mer enn 500 000 amerikanske lesere.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2016

Serie Magnus Chase og gudene fra Åsgard (1)

Genre Fantasy Spenning

Elsker Rick Riordan, alltid nydelig å lese bøkene hans. Gleden ble ekstra stor over at jeg hadde muligheten til å se på ei jente som gikk med orange t-sjorte med trykket "Halv-blood camp" underveis i lesinga.

Jeg har lest en del norrøn mytologi (Snorre, Peter Madsen), og som dette er jo en del av den norske kulturarven. Opplevde derfor denne boken som mye lettere å komme inn i enn de med gresk, romersk og egyptisk bakgrunn. Jeg vet hvordan Odin lærte seg runer, slik at henvisningene i boken bare blir påminninger til kjente historier. Synes spesielt at Loke er godt beskrevet. Forvirringen som han må skape oppleves også fra min side. Det er også færre med i bøkene - noe som igjen gir en lettere oversikt.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Det er merkelig med denne boka, for jeg var ekstatisk over det kule språket og humoren i begynnelsen av boka og et stykke uti. Så begynte interessen å dale, jeg forstår ikke helt hvorfor. Kanskje humoren ikke lenger hadde nyhetens verdi? Jeg kom halvveis, men tar den nok opp igjen en dag.

Junior glodde på meg. "Uvitenheten din er oppsiktsvekkende, gutt. Gleipne var like tynt og lett, men de selvmotsigende indigriensene ga det stor styrke. Dette tauet lagd av det samme, bare bedre!"
"Selvmotsigende indigrienser?"
Blitz hold opp enden av tauet og plystret anerkjennede.
"Han mener ting som egentlig ikke burde finnes. Selvmotsigende ingredienser er det svært vanskelig og farlig å arbeide med. Gleipne er lagd av lyden av kattepoter, fuglens spytt, fiskens pust og kvinnesjegg."
"Jeg vet ikke akkurat om det siste er en selvmotsigelse," sa jeg "Gale Alice i Chinatown har et ganske voksent sjegg."
Junior fnyst. "Poenget er at dette tauet er enda bedre!" Jeg har kalt det Andskoti, eller Djevelen. Det er vevd av de mektigste selvmotsigelsene i de ni verdenene - Wi-Fi uten brudd på linjen, en politikers oppriktighet, en printer som printer, sunn frityrstekt mat og en spennende gramatikktime!"
"OK, skjønner," medga jeg. "De tingene finnes ikke."

De første bøkene i flere bra serier.

Barne- og ungdomsbøker som har elementer av norrøn mytologi i seg, i alle sjangere.

Bøker for barn med innslag av norrøn mytologi i alle sjangere. Sakprosa, fantasy, tegneserier og realistiske romaner.

• "De dødes skip" av Rick Riordan
  • "Den brennende labyrinten" av Rick Riordan