Solvokteren

av (forfatter) og Lisa Aisato (illustratør).

Kagge 2020 Innbundet

Solvokteren er det neste, episke eventyret i årstidskvartetten, der megabestselgeren Snøsøsteren var den første.

Lilja har et vagt minne om sola, men verden slik hun er kjenner den, er alltid regntung og mørk. Ingenting vil vokse i den våte jorda. Hun bor sammen med bestefaren sin, som forsyner landsbyen med grønnsaker. En dag glemmer han matpakka si, og da Lilja løper etter ham til drivhuset, oppdager hun noe som skal forandre alt. Lilja får øye på en hemmelig sti inn i skogen, inn dit ingen barn bør gå. Men Lilja er ikke som andre barn, hun svelger frykten og følger stien inn blant de mørke trestammene. Der inne åpner det seg en verden som kaster Lilja ut i et stort eventyr. Hun må møte sin største frykt, men finner også kjærlighet og glede - og ikke minst et håp om vår.

«Vakkert» Dagbladet, terningkast 5

Forlag Kagge

• "Barnas juleroser - 2019" av Herborg Kråkevik
  • "Hvor er lyset om vinteren? - da Sivert valgte å avslutte livet" av Tove Irene Langsveen
  • "Alltid åpent - roman" av Libby Page
  • "Aldri si det" av Lisa Gardner
  • "Å våge livet en gang til - den overraskende nåden" av Per Arne Dahl
  • "Påskekrim 2016 - 17 kriminalnoveller" av Unni Lindell
  • "Rivertonvinnernes beste krimnoveller" av Chris Tvedt
  • "22.07.11 - fra hat til kjærlighet"
  • "Anne-Cath. Vestly" av Agnes-Margrethe Bjorvand
  • "Plommetreet - roman" av Ellen Marie Wiseman
  • "Et helt menneske i en halv kropp - en historie om mestring" av Anne Grethe Solberg
  • "Theo" av Amanda Prowse