Solvokteren

av (forfatter) og Lisa Aisato (illustratør).

Kagge 2020 Innbundet

Solvokteren er det neste, episke eventyret i årstidskvartetten, der megabestselgeren Snøsøsteren var den første.

Lilja har et vagt minne om sola, men verden slik hun er kjenner den, er alltid regntung og mørk. Ingenting vil vokse i den våte jorda. Hun bor sammen med bestefaren sin, som forsyner landsbyen med grønnsaker. En dag glemmer han matpakka si, og da Lilja løper etter ham til drivhuset, oppdager hun noe som skal forandre alt. Lilja får øye på en hemmelig sti inn i skogen, inn dit ingen barn bør gå. Men Lilja er ikke som andre barn, hun svelger frykten og følger stien inn blant de mørke trestammene. Der inne åpner det seg en verden som kaster Lilja ut i et stort eventyr. Hun må møte sin største frykt, men finner også kjærlighet og glede - og ikke minst et håp om vår.

«Vakkert» Dagbladet, terningkast 5

Forlag Kagge

Fin bok som egner seg for høytlesning for store og små. Vakre tegninger!

Vakker, trist og forløsende, som Snøsøsteren. Elsker de fantastiske illustrasjonene og kontrasten mellom det regnvåte grå og det grønne blomstrende gylne. Den krøp ikke like langt inn i hjertet mitt som Snøsøsteren, men denne berørte også.

Utenfor huset ble jeg stående og trekke pusten et par ganger. Jeg fylte lungene med lufta, som luktet rent, ferskt, nyvasket. Himmelen var høy og blå. Hvitveisen i skråningen duppet av dugg, og bare i løpet av natten hadde bladene på bjørketrærne blitt større. Snart så man ikke lenger greinene for grønt bladverk. Dette er min verden, tenkte jeg. Og det er en verden jeg liker. Her er alt i forandring, her kan allting skje.

Bøker jeg har lest i 2020.

• "Barnas juleroser - 2019" av Herborg Kråkevik
  • "De seks store følelsene - hvordan emosjonene styrer deg mer enn du aner" av Anne Hilde Vassbø Hagen
  • "Hvor er lyset om vinteren? - da Sivert valgte å avslutte livet" av Tove Irene Langsveen
  • "Julestjerner - vårt fineste julehefte" av Unni Lindell
  • "Sårbarhetens kraft - om å finne styrke når du er svak" av Per Arne Dahl