Vindmakeren

av (forfatter) og Lisa Aisato (illustratør).

Kagge 2023 Innbundet

Maja Lunde og Lisa Aisato følger opp braksuksessene Snøsøsteren og Solvokteren med Vindmakeren, en fortelling som passer for både barn og voksne, og som gir deg sommer hele året, med måkeskrik, markjordbær og evige vennskap.

Det er juni og årets sommerferie skal bli annerledes enn alle andre. En fæl krig er endelig over i landet hvor Tobias bor, og mens de voksne blir igjen for å arbeide, sendes barna ut av byen. Tobias håper han vil komme til en bondegård med smør og melk og koselige folk, men havner i stedet langt ute i havgapet, hos Lothe, en sur og stille fisker. Så en dag oppdager Tobias et stengt rom i Lothes hus, fylt av underlige tegninger. Tobias' nysgjerrighet vekkes og snart begynner han å nøste i et gammelt mysterium. Hvem var barnet som en gang bodde i huset?
Hva har skjedd i det brannskadde fyrtårnet ytterst på klippene? Og hvem er egentlig Vindmakeren?

Vindmakeren er en fortelling om å finne tilbake til seg selv etter vonde opplevelser og en hyllest til lek, kreativitet og fantasi.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2023

Serie Årstidskvartetten (3)

Oscar var stille en stund, bare så på meg.
"Du er rar. Men på en bra måte."

Regndråpene perlet på jakken mens jeg vandret utover langs klippene. Å gå ut, det var en sånn ting voksne alltid sa at barn skulle gjøre, men de hadde visst ikke noen forslag til hva vi skulle gjøre når vi var ute.

Det var mørkt og uinntakelig på utsiden, men inne brant det i peisen, og store, myke møbler fulle av puter stod klare til å ta imot dem. Og på bordene lå det bøker, overalt var det bøker, eventyrfortellinger man kunne forsvinne inn i hele kvelden, mens peisflammene langsomt ble svakere, og til slutt bare glødet, samtidig som kvelden utenfor ble til natt …

• "Diagnose: kvinne - hvordan kvinnehelse havnet i medisinens blindsone" av Liv Bjørnhaug Johansen
  • "Stolt" av Benjamin Baarli Silseth
  • "Stupet og handa - roman" av Olav R. Øyehaug