Tikkens jul

av (forfatter), Nikolai Lockertsen (illustratør), Atle Knudsen (opprinnelig forfatter), Kjetil Indregard (opprinnelig forfatter) og NRK super (annet).

Kagge 2021 Innbundet

Den gripende fortellingen om Tikken fra NRK Supers julekalender Kristianias Magiske Tivoli Theater. Tikken er en jente på ni år som holder til i fattigslige kår i Vika i Kristiania, hvor hun lever av å selge fyrstikker på gata. Hun kan ikke lenger gå etter å ha hatt polio, men sitter i en tralle som trekkes rundt av den store og lojale hunden Nansen. Moren og søstrene behandler henne dårlig, og i gatene herjer barnegjengen Vikapakket. En dag får hun vite noe som skal komme til å endre alt: hun er adoptert! Dermed begynner Tikken og Nansen jakten på hennes virkelige foreldre. Lever de fremdeles? Savner de henne? Kanskje hun egentlig er en prinsesse? I enden av eventyret venter verdens fineste julegave.

Den gripende fortellingen om Tikken fra NRK Supers julekalender Kristiania Magiske Tivolitheater.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2021

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1850-1899

Omtalt sted Oslo

Nydelig bok om Tikken og hunden Nansen. Tikken er lam i beina etter at hun hadde polio og om dagen trekker den store hunden Nansen henne rundt i en liten vogn når hun prøver å selge fyrstikker. Det nærmer seg jul og Tikkens mor kommer ikke til å pynte til jul eller kjøpe gaver siden de ikke har noen penger. Tikken synes hun behandler storeøstrene bedre enn henne og skjønner ikke helt hvorfor, kan det være fordi hun er lam?

En dag overhører Tikken at søstrene snakker om henne og det hun da får vite er en enorm overraskelse! Tikken er adoptert! Og dermed snur hele livet hennes og boken får kanskje en litt annen slutt enn vi hadde trodd.

Nydelig historie som jeg likte kjempegodt, men er litt usikker på om den vil fenge dagens barn? Basert på NRKs julekalender fra 2021.

Varm og god. Spesielt fin når man også følger kalenderen på TV, men den står meget godt på egne ben.

Kom i julestemning med et lite kapitell hver dag :)

• "Trolleliv - julekalenderboken" av Sissel Bøe
  • "Dypets datter" av Rick Riordan