Det siste mennesket

av (forfatter) og Hilde Matre Larsen (oversetter).

Kagge 2020 Innbundet

En robot som aldri har stilt spørsmål ved reglene, et menneske som ikke burde eksistere, en reise som kommer til å forandre alt...

I en ikke så altfor fjern fremtid har robotene utryddet menneskene, og den tolv år gamle roboten XR_935 synes det er helt greit. Uten menneskene er det ingen kriger, ingen forurensning, ingen kriminalitet. Hvert medlem av samfunnet har et formål, og alt går glatt og effektivt.

Helt til den dagen XR oppdager noe umulig: Menneskejenta Emma. Hele livet har XR blitt fortalt at mennesker er onde og at verden er et bedre sted uten dem. Men Emma virker ikke ond - hun virker redd. Og hun trenger hjelp.
Det siste mennesket er en humoristisk, spennende og gripende historie om vennskap, teknologi og om å utfordre det bestående uansett hvilke konsekvenser det får. Den handler ikke bare om hva det vil si å være en robot - den handler om hva det vil si å være en venn.

Forlag Kagge

Genre Science fiction