Reykjaviknetter

av (forfatter) og Silje Beite Løken (oversetter).

Cappelen Damm 2014 Innbundet

Dette er den tiende boken om Erlendur Sveinsson på norsk, og handler om den aller første saken hans.

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788202437107

EAN 9788202437107

Serier Unge Erlendur (1) Erlendur Sveinsson (11)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Reykjavik

Ikke hans beste, men grei nok. Liker fortsatt det rolige tempoet, dialogene og stilen.

Liker den unge Erlendur, han nøster opp mysterier med tolmodighet og uten å gi opp.

Dårlig bok eller dårlig oversettelse?

Reykjaviknetter er anderledes enn de tidligere bøkene til Indridason. I denne boken tar han oss med tilbake til begynnelsen av Erlendurs karriere. Da han var en vanlig, patruljerende politimann i Reykjavik. Men samtidig er den en historie om hvem Erlendur er og hvorfor og hvordan han har blitt den sympatiske etterforskeren som ikke gir opp. Det er tydelig at han hadde alle karaktertrekkene til en som kan bli en dyktig politimann fra begynnelsen av.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Nok en glimrende krim fra Arnaldur Indridason. I Reykjaviknetter er vi tilbake til begynnelsen av 1970-åra. Arnaldur Sveinsson er ung og relativt nyansatt politikonstabel på stadige patruljer rundt omkring i Reykjavik. Og på eget initiativ og rent privat, etterforsker han et mistenkelig dødsfall. Pluss, selvfølgelig, en mystisk forsvinning. Det hele er som vanlig godt fortalt og spenningen stiger gjennom hele handlingen i boka.

Ja, jeg har sagt det før. Krimbøkene til godeste Indridason er noe av det ypperste vi har innen genren i dag. Du trenger heller ikke lese bøkene om etterforskeren Arnaldur Sveinsson i rekkefølge. Hver bok står stødig på egne bein.

Krimromaner jeg har lest de siste åra der handlinger foregår på øyer i vest og/eller vanskelig tilgjengelige steder i vest. For eks. Shetland, Island og steder som blir/er utilgjengelige pga for eksempel tidevann etc. Eller steder i vest som bare er sære...
Tidsmessig foregår romanene på lista i vår samtid sånn cirka.
Lista er ordna alfabetisk og seriene er ordna i handlingens kronologiske rekkefølge.

I år skal jeg lese de bøkene jeg har lyst til å lese, og se enten mens jeg leser dem eller etterpå om de passer til et punkt. Kun bøker i 'leser' hylla.

skriv bildebeskrivelse her

Serier jeg leser og ønsker å lese.

• "Glemt" av Arnaldur Indriðason
  • "Skumring" av Arnaldur Indriðason