Reykjaviknetter

av (forfatter) og Silje Beite Løken (gjendikter).

Cappelen Damm 2014 Innbundet

Dette er den tiende boken om Erlendur Sveinsson på norsk, og handler om den aller første saken hans.

Erlendur har nettopp sluttet seg til politistyrken i Reykjavik. Det er travle tider i gatemiljøet, med trafikkulykker, tyverier, voldsepisoder og smugling. Et uforklarlig dødsfall kan ikke slutte å plage Erlendur. En boms han regelmessig møtte da han hadde nattskift, blir en dag funnet druknet i en grøft. Det virker ikke som noen bryr seg. Men skjebnen hans plager Erlendur og fører ham ned i byens merkelige og mørke underverden.
Reykjaviknetter handler om den aller første saken til Erlendur Sveinsson, politimannen vi kjenner fra Indridasons tidligere bøker.
"Et internasjonalt litterært fenomen - og det er lett å skjønne hvorfor. Romanene hans er gripende, ekte, skumle og lyriske." Harlan Coben
"... ikke bare en thriller, men en sterk og moderne historie om sorg og begjær." Morgunbladid
"Arnaldur i sin aller beste form, her er spenning og drama på hver side [...] Dette er den islandske virkeligheten» Pressan.is

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788202437107

EAN 9788202437107

Omtalt sted Island

Ikke hans beste, men grei nok. Liker fortsatt det rolige tempoet, dialogene og stilen.

Dårlig bok eller dårlig oversettelse?

Liker den unge Erlendur, han nøster opp mysterier med tolmodighet og uten å gi opp.

Erlendur sine stille etterf. Drukna uteligger og ei forsvunne kvinne

Krimromaner jeg har lest de siste åra der handlinger foregår på øyer i vest og/eller vanskelig tilgjengelige steder i vest. For eks. Shetland, Island og steder som blir/er utilgjengelige pga for eksempel tidevann etc. Eller steder i vest som bare er sære...
Tidsmessig foregår romanene på lista i vår samtid sånn cirka.
Lista er ordna alfabetisk og seriene er ordna i handlingens kronologiske rekkefølge.

• "Glemt" av Arnaldur Indridason
  • "Skuggasund" av Arnaldur Indridason