Myren

av (forfatter) og Silje Beite Løken (oversetter).

Cappelen 2004 Innbundet

En eldre mann blir funnet myrdet i en kjellerleilighet i Reykjavik. Gjemt under en skuff finner politiet et bilde av en barnegrav, og når de klarer å tyde inskripsjonen viser det seg at det ligger en fire år gammel jente der. Ved hjelp av fotografiet nøster politiet opp gamle og nye forbrytelser som har ført til flere familietragedier. Samtidig forsvinner en ung kvinne fra sitt eget bryllup. Erlendur Sveinsson og hans politikolleger står overfor en uvanlig komplisert og gåtefull sak, med røtter tilbake til en tid da mye var annerledes på Island. Dette er den tredje romanen om Erlendur, men den første som er oversatt til norsk.

Indridason skriver en serie med politifolkene Erlendur og Sigurdur Oli i hovedrollene. Erlendur har en fraskilt kone som hater ham, en gravid datter som er narkoman og en sønn som ikke vil ha noe med ham å gjøre. Sigurdur Oli har en kjæreste som vil ha sex oftere enn ham. I "Myren" finner naboungene en eldre mann myrdet. Gjemt under skrivebordsplaten hans finner politiet et bilde av en barnegrav. Et ledemotiv gjennom boka er familie, et ytterst islandsk motiv, som her bygger opp til en uhyggelig spennende etterforskning av et mord som har røtter i fortiden.

Dobbelt Glassnøkkelprisvinner endelig tilgjengelig på norsk.

Arnaldur Indridason har to år på rad vunnet Glassnøkkelprisen, det er første gang i prisens historie at så er skjedd. Denne islandske krimforfatteren har vunnet et stort publikum i et titalls land. Hjemme på Island er han en av de mest populære og leste forfatterne. I april i år lå han på 1,2,3,7 og 8 plass på den islandske bestselgerlisten.

Originalens tittel: Mýrin

Oversatt av Silje Beite Løken

Les utdrag fra boken [pdf]

Anmeldelser:

"Først og fremst har han skrevet en drivende god krim om den middelaldrende mordetterforskeren Erlendur Sveinsson."
Kurt Hanssen, Dagbladet
Les hele anmeldelsen

"Det mest slående ved Myren er ekteheten."
Terje Stemland, Aftenposten
Les hele anmeldelsen

"Så hvis du skal lese bare én ny kriminalforfatter i år - som garantert ikke er svensk - er Arnaldur Indridason og «Myren» et godt valg."
Sindre Hovdenakk, VG

"Kriminelt fengslende islending."
Ann-Kristin Loodtz, TV2
Les hele anmeldelsen

"Dette er både solid og smidig. Solid som kriminalgåte, og smidig utskrevet. "
Fædrelandsvennen
Les hele anmeldelsen

"Islandsk toppklasse" (Terningkast 6)
Lars Lager Espevalen, Drammens Tidende

ISBN13 9788202222598

EAN 9788202222598

Omtalt sted Island

Tildelt litteraturpris Glassnøkkelen 2002

Boka var veldig lettlest, kanskje litt i meste laget. Men jeg synes også den hadde et godt komponert plott, og spennende karakterer. Jeg ble ikke oppslukt av historien, men jeg fikk veldig lyst til å lese flere bøker av Indridason for å bli bedre kjent med noen av karakterene. Fint innblikk i Islandsk kultur og dagligliv.

I en kjellerleilighet i Islands hovedstad blir en eldre mann funnet drept. Hvem var han og hvorfor har noen villet ta ham av dage? Mens Erlendur og teamet hans etterforsker saken, dukker det opp mange gamle familietragedier og forbrytelser, og nettet snøres sammen rundt morderen.

Som alltid i Indriasons bøker følger vi flere parallelle historier. En brud forsvinner fra bryllupet sitt og Erlendurs forhold til sin narkomane datter utvikler seg i en mer positiv retning.

Mest av alt minner ikke denne boken om en krim av den tradisjonelle typen. Det er ikke først og fremst spenningen etter å finne morderen som driver historien fremover, men mer beskrivelsen av det islandske samfunnet i alle sine avskygninger.

Ivar Nørve er for øvrig en oppleser av et stort format!

Godt språk og et fint og troverdig plott. Stemningsfullt skildret og med fint persongalleri. Blir ikke det siste jeg leser av Indridason. Eneste som hindrer denne fra full pott, er at jeg synes det brukes for lang tid til å nøste opp trådene på slutten. Spenningen er over godt før siste side.

"Kan du låne meg en tusenlapp? Det er et lån, jeg betaler deg tilbake, ikke sant? Gjerrigknark."

"Gjerrigknark er et godt ord," sa Erlendur.

Erlendur hadde en gang lest at fortiden var et annet land, og han forsto det. Han forsto at tidene og menneskene endret seg. Men han syntes ikke at fortiden skulle viskes helt ut.

Vi nordmenn elsker både å lese og reise. Har du lyst til å lese bøker med handling fra spennende byer? Her er VGs guide til godt lesestoff. VG 21.juli 2012

Krimromaner jeg har lest de siste åra der handlinger foregår på øyer i vest og/eller vanskelig tilgjengelige steder i vest. For eks. Shetland, Island og steder som blir/er utilgjengelige pga for eksempel tidevann etc. Eller steder i vest som bare er sære...
Tidsmessig foregår romanene på lista i vår samtid sånn cirka.
Lista er ordna alfabetisk og seriene er ordna i handlingens kronologiske rekkefølge.

Her er ei liste over krimseriar, som følger same hovuderpersonen gjennom fleire bøker. Lista inneheld bøker eg har lese eller held på å lese. Kvar serie er representert ved den første boka i serien.

Oppdaget at det å lage liste her var en fin måte å holde oversikten over hvilke bøker jeg har lest. Lister er i grunnen sabla greit... Suksessen fra 2010 fortsetter, her kommer listen for 2011-bøkene

• "Røsten" av Arnaldur Indridason
  • "Anger" av Arnaldur Indridason