Anger

av (forfatter) og Silje Beite Løken (oversetter).

Cappelen Damm 2011 Innbundet

Politietterforskeren Sigurdur Óli går med på å hjelpe et vennepar som blir presset for penger. Da han oppsøker utpresserne, Sigurlina og Ebeneser, finner han Sigurlina død og han ser en mann som flykter fra åstedet. Selv har Sigurdur flyttet fra kona og faren hans er alvorlig sjuk. Dette er den første romanen hvor Sigurdur Óli er hovedperson, men den åttende fra politikammeret i Reykjavik.

Arnaldur Indridason har gjort en genistrek ved å la kolleger av krimhelten Erlendur Sveinsson vikariere som hovedpersoner. I Irrganganger var det Elinborg vi ble bedre kjent med, I Anger er det Sigurdur Oli som står sentralt.

Sigurdur Oli får en telefon fra en kompis med spørsmål om hjelp. Kompisen har et vennepar som er utsatt for pengeutpressing etter å ha deltatt i partnerbytte. Sigurdur Oli går med på å kontakte Sigurlina og Ebeneser, paret som står bak utpressingen. Da han ankommer hjemmet deres finner han Sigurlina død. En mann med balltre flykter fra åstedet.

Men dette blir bare en av flere utfordringer for Sigurdur Oli. Han har flyttet fra kona, Bergtora. Hans far er alvorlig syk. Og i tillegg oppsøkes han av en sliten og stakkarslig alkoholiker som har opplysninger om pedofile overgrep. Indridason turnerer de ulike handlingstrådene med sedvanlig bravur og skaper en krim som er mer actionfylt enn tidligere. Vi får god innsikt i enkelte islendingers tendens til å leve over evne med altfor høye lån og dekadent livsstil, og hvordan himmel kan snus til helvete. Skulle ikke Erlendur komme tilbake fra ferie er Sigurdur Oli en sterk kandidat til rollen som ny hovedperson.

Utgivelsesår 2011

ISBN13 9788202348601

EAN 9788202348601

Omtalt sted Reykjavik

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Krimromaner jeg har lest de siste åra der handlinger foregår på øyer i vest og/eller vanskelig tilgjengelige steder i vest. For eks. Shetland, Island og steder som blir/er utilgjengelige pga for eksempel tidevann etc. Eller steder i vest som bare er sære...
Tidsmessig foregår romanene på lista i vår samtid sånn cirka.
Lista er ordna alfabetisk og seriene er ordna i handlingens kronologiske rekkefølge.

Her er ei liste over bøkene eg har planer om å lesa hausten 2011. Det kjem nok endringar på lista etterkvart som eg oppdagar nyheiter som må lesast. Ser heller ikkje vekk frå at eg er ein smule optimistisk når det gjeld antal bøker på lista.

Her vil jeg lage en oversikt over bøker jeg leser i 2012.

Oppsummert ved utgangen av året - med tanke på at etter 4. juli har det blitt svært lite lesing, så får jeg si meg fornøyd med disse bøkene i 2012 - dermed kan 2013 kun bli bedre mht antall bøker som blir lest, eller? ;-)

En liten oversikt over hva jeg har lest i 2012. Fortell meg gjerne hva du synes om de ulike bøkene :)

• "Hjemstavn" av Arnaldur Indridason
  • "Tvekampen" av Arnaldur Indridason