Arven

av (forfatter) og Jan Chr. Næss (oversetter).

Gyldendal 2011 Innbundet

Etter bestemorens død vender søstrene Erica og Beth tilbake til godset Storton Manor for å rydde i bestemorens eiendeler. Dette får Erica til å tenke tilbake på sin fetter Henry, som forsvant sporløst for mange år siden. En hendelse som også splittet familien og førte til uvennskap. Erica bestemmer seg for å finne ut hva som skjedde, og gradvis trer en familiehistorie frem, som strekker seg tilbake til århundreskiftet. Fortiden flettes inn i nåtiden, og Erica og Beth innser at de må akseptere familiens mørke hemmeligheter. Dette er forfatterens første bok.

Arven er en fargerik og handlingsmettet familiesaga som utspiller seg over en periode på drøyt hundre år, og som involverer fire generasjoner kvinner.

En mørk og kald vinterdag like etter bestemorens død, vender Erica Calcott og hennes søster Beth tilbake til Storton Manor, et stort og imponerende gods hvor de tilbrakte idylliske somre som barn. Da Erica begynner å rydde i bestemorens eiendeler, blir hun overstrømmet av minner om barndommen og om sin fetter, Henry. Henry forsvant sporløst fra godset mange år tidligere, og uvissheten om hva som skjedde den skjebnesvangre dagen, har splittet familien og ført til uvennskap og dype konflikter. Ikke minst er Beth fremdeles dypt preget av forsvinningen.
Erica bestemmer seg for å finne ut hva som skjedde med Henry, slik at fortiden en gang for alle kan bli stedt til hvile og Beth kan finne ro. Og gradvis, etter hvert som Erica klarer å rekonstruere det som har skjedd, trer en ukjent familiehistorie frem. En historie som strekker seg tilbake til århundreskiftets Amerika, til møtet med en vakker ung pike fra overklassen, hennes dramatiske kjærlighetshistorie og voldsomme offer. Og etter hvert som fortiden flettes inn i nåtiden, innser Erica og Beth at de må akseptere familiens mørke hemmeligheter og voldsomme svik ? og ikke minst arven de bærer ? skal de komme videre med sine egne liv.
Katherine Webbs debutroman er en uforglemmelig, handlingsmettet og dramatisk historie som vil bite seg fast lenge etter at siste side er lest.

ISBN13 9788205408630

EAN 9788205408630

Omtalt tid 1900-1914 2000-tallet

Oversettelsen er ikke veldig bra, og det ødelegger litt av boka. Akkurat nå irriterer jeg meg mest over Caroline i boka som er så hjelpeløs. Håpløst hjelpeløs!
Livet på prærien i midtvesten passet nok dårlig for henne, men at det går an å bli så hjelpeløs og lite interessert i sitt nye liv.....
Ikke troverdige personer. Veldig laaaaaang historie: Trukket ut til det kjedsommelige. Vanligvis liker jeg lange bøker, men dette er for dårlig.
Hørte den som lydbok, men likte ikke stemmen til oppleseren, heller ikke måten hun leste den på. Vil ikke høre på flere lydbøker med denne oppleseren.
Kommer nok ikke til å lese mere av denne forfatteren.

Kom litt tregt igang med denne, kanskje fordi jeg var så opptatt med flere andre bøker samtidig, men syntes den var litt kjedelig i starten - spesielt den historien om søstrene og litt langdrygt om deres forhold til Henry. Da slukte jeg delene om Caroline. Det interessante var at det etterhvert byttet fokus - Caroline ble mer og mer uinteressant, mens de andre ble mer og mer spennende. Alt i alt likte jeg boken godt.

Boka fenger meg nok til å ville lese videre, men ikke nok til at det er en stor opplevelse. Jeg synes de virkelig viktige situasjonene ikke blir vektlagt nok, mens det som for meg er mindre viktige situasjoner blir beskrevet opp og ned og i mente.

Det er ikke ofte jeg finner en slik familiesaga hvor alle historiene interesserer meg like mye, men det gjorde denne. Vi følger to parallelle historier, om Erika og og hennes oldemor Caroline. Allerede fra første side får leseren vite at familien skjuler flere hemmeligheter, men hintene er så små, så forsiktig spredd utover at det skal godt gjøres å treffe blink med en gang. Man sitter med flere teorier og vipper mellom dem gjennom hele lesningen. Det aller beste er at noen av hemmelighetene ikke blir helt avklart for karakterene, ei heller leseren. Dette føltes ikke irriterende, men passende. Det er tross alt ikke alle fortidens hemmeligheter vi klarer å løse. Alt i alt leverte Webb en fantastisk debutroman. For full anmeldelse, se edgeofaword: Arven

Den tar deg med både i nåtid og fortid, noe jeg kan bli litt forvirret av også om det er mange navn med. Men spenning har den, og derfor leste jeg den helt ut.

En gang hadde hun pleid å føle seg så hjemme blant folk. Nå gikk det opp for henne at hun følte seg like hjemløs overalt.

Det tar litt tid å se folk i et annet lys når du har sett dem på en bestemt måte i årevis, eller aldri sett dem i det hele tatt

Jeg har aldri syntes at gravlunder er skumle eller spesielt nedslående. Jeg liker de hengivne erklæringene på steinene, de stille vitnesbyrdene om folks eksistens, om at de betød noe.

Enkelte ting er tapt i fortiden - det må jo være derfor fortiden er så mystisk, derfor den fascinerer oss. Etter oss kommer nesten ingenting til å gå tapt - det er altfor mye som blir registrert, notert, lagret i en eller annen datafil. Nå for tiden ville det være enkelt å unngå å la seg fascinere. Det er vanskeligere å holde ting hemmelig, men det lar seg forsatt gjøre.

Som hos småpiker flest, var latter en like naturlig ting som åndedrett for meg. Jeg husker at jeg tenkte at det måtte være noe man brukte opp etter hvert som man ble eldre, som om latter kunne sammenlignes med en bunt fargerike sløyfebånd, pakket sammen inni deg, og når alt sammen var kveilet ut, var det oppbrukt.

Bøker som kalles happy tears er bøker som man både ler og gråter av når man leser dem. Vi lesere blir berørt av karakterene i bøkene sine liv på godt og vondt. Det er enkelte ting som er typisk og går igjen i disse bøkene. Hovedpersonene er nesten alltid en kvinne som står foran store forandringer og utfordringer i livet sitt. Det er ofte pga. sykdom, død eller skilsmisse.

Som oftest veksler handlingen i boken mellom nåtid og fortid. I nåtid er det hovedkarakteren sitt liv vi møter, og i fortid er det gjerne en slektning av henne. Ikke sjeldent er det ved hjelp av en arv, brev eller dagbok historien rulles opp. Da er det gjerne på eksotiske og fjerne reisemål hendelsene skjer og hovedkarakterene i bøkene reiser ofte i sine forfedres fotspor for å nøste opp i uklarheter. Hendelsene i fortiden har ofte konsekvenser for livene til hovedkarakteren i nåtid. Når alt er kommet for en dag, har karakterene fått orden på livet sitt, fått ny innsikt, framtidshåp og også ofte funnet kjærligheten på nytt.

En av de mest kjente forfatterne av happy tears bøker nå for tiden er Lucinda Riley. Her er andre forfattere av gode og underholdende romaner om livsskjebner, kjærlighet og historie.

Det disse forfatterne har til felles er at de skriver underholdende bøker om kjærlighet, lengsler, håp og drømmer.

Tenkte jeg skulle lage en liste over bøker som er populære, mye omtalt og sterkt anbefalt, bøker som har havnet i bokhylla og som jeg har skyhøye forventninger til. Altså, bøker jeg ikke har lest enda fordi jeg egentlig er redd for å bli skuffet over underveis.

Lettere (dame)underholdning som ikke krever mye å lese - bare kos :-)

Lesesirkel 2012-2013

Startet lesesirkel i 2011. Her er bøkene vi har lest til nå. Etter 3 år har det blitt 30 bøker! :-)

• "Det du ikke ser" av Katherine Webb
  • "Den engelske piken" av Katherine Webb