Boktyven

av (forfatter) og Henning Hagerup (oversetter).

Damm 2008 Heftet

Året er 1939, og vi befinner oss i Nazi-Tyskland. Ni år gamle Liesels foreldre er sendt i konsentrasjonsleir, og Liesel bor hos fosterforeldre i Himmelgaten i München. En dag dukker jøden Max Vandenburg opp, og får holde seg skjult i familiens kjeller. Liesels fosterfar lærer henne å lese, og hun oppdager at hun ikke kan motstå bøker. Derfor stjeler hun dem, og deler historiene med naboene i bomberommet og med Max.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788204154972

EAN 9788204154972

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Tyskland

I romanen er det Døden som er fortelleren, og dette gir en ganske spesiell ramme for fortellingen, som foregår i Nazi-Tyskland.

Liesel, ei lita jente på ni år, har ikke hatt noen lett start på livet. Foreldrene er sendt i konsentrasjonsleir, og broren dør mens de er på vei til fosterforeldrene. Liesel vokser opp hos en brysk fostermor og en kjærlig fosterfar. Fosterfaren hjelper henne gjennom netter med mareritt og det er i slike stunder - om nettene - han lærer henne å lese. Liesel oppdager bøkenes verden, og hun stjeler bøker så snart anledningen byr seg.

Til tross for alt det triste som skjer - jødeforfølgelsen, et land styrt av en despot, bombingen - finner Liesel og vennen hennes Rudy lyspunkter i tilværelsen. Dette gjør historien optimistisk, tross alt. Oppholdene i bomberommet, hvor Liesel leser for naboene, Rudy som mest av alt lengter etter kyss, jøden Max som lever i skjul i kjelleren - alt fortalt med en helt unik innlevelse slik at boka nærmest blir poetisk. En nydelig roman!

Romanen hadde stått lenge i bokhylla da jeg leste den i mai 2013. Og den var overhode ikke slik jeg hadde forestilt meg. Den krever sin leser. Men jeg er glad jeg brukte tid til å lese den. Et blogginnlegg jeg skrev etter å ha lest romanen.

Jeg elsker språket. Jeg ble dratt inn i historien fra første siden, og hadde store problemer med å legge den fra meg. Jeg nøt hver eneste side i denne boka.
Denne føyer seg galant inn i rekken av mine favorittbøker. Jeg skal lese den igjen om kort tid. Må være sikker på at jeg får med meg ALT :) Så kan det hende jeg ser filmen... Etterhvert!
For meg er Boktyven en fantastisk bok og leseropplevelse. Jeg anbefaler den på det varmeste!

En original fortelling fra annen verdenskrig. Fortellerstemmen, døden, skaper en distanse til hovedpersonene i boken, som for min del gjør at terskelen for å leve seg inn i fortellingen blir noe høyere. Ellers inneholder boken alt. Til slutt står jeg igjen med at hovedbudskapet er å leve mens man kan, og være glad for det man har selv om det ikke er så mye.

It kills me sometimes, how people die.

En snøball i fjeset er den perfekte måten å starte et varig vennskap på.

ET LITE STYKKE SANNHET Jeg går ikke rundt med sigd eller ljå. Men når det er kaldt, er jeg iført en sort hette, Og jeg har ikke dette kranieansiktet som dere tydeligvis liker å gi meg på avstand. Vil du vite hvordan jeg virkelig ser ut? Jeg skal hjelpe deg. Finn et speil mens jeg forteller videre.

Pappa var en mann med øyne som ikke var døde, men av sølv.
Pappa var et trekkspill.
Men blåsebelgene hans var tomme.
Ingenting gikk inn, og ingenting kom ut.

Gud sier aldri noe. Du tror at du er den eneste han aldri svarer?

Etter at jeg ble medlem her inne, har en helt ny litteraturverden åpenbart seg for meg. Dette er en liste over bøker jeg har lest som følge av påvirkning fra andre bokelskere. Noen bøker er bokelskere jeg følgers favoritter, enkelte bøker/forfattere har jeg fattet interesse for etter å ha lest bokomtaler, og atter andre er verker jeg fått konkrete tips om. Tusen takk til alle dere som skriver om bøkene dere har lest eller leser, det er nettopp dette som gjør denne siden helt unik og verdifull for alle oss som virkelig elsker bøker og det skrevne ord!

Har den siste tiden kommet over flere bøker som handler nettopp om bøker, det å være glad i bøker og alt bøkene kan gi/ bety for oss.
Mange av bøkene har jeg ikke lest enda, men har lyst å lese.
Kom gjerne med innspill på lignende bøker!

Bøker som på en eller annen måte beveget meg.

Har i det siste kommet over bøker hvor bøker har en sentral plass i handlingen. Alle bokelskeres drøm eller;-) Tenkte det kunne være morsomt å lage en liste på det, her er en start. Trenger hjelp til å fylle på...

Bøker for å bli litt mer boksmart ;)
Har mange ganger tenkt at jeg har lest veldig mye uten å ha lest noen av de bøkene som "alle" kjenner til. Har ikke visst hvor jeg skal begynne, men etter en diskusjon her inne har jeg fått satt opp endel bøker, og flere legger jeg til etterhvert som jeg kommer på dem.
Endel av bøkene har jeg allerede ulest i hylla, og endel av forfatterene har flere aktuelle bøker jeg vil se på.
Dette er ingen liste som jeg har tenkt å haste meg igjennom, mest som en huskeliste for meg selv + at det er morsomt å se hvor mange av de som blir lest fremover :)

• "Lesesirkelen" av Elizabeth Noble
  • "Den tidsreisendes kvinne" av Audrey Niffenegger