Den trettende fortellingen

av (forfatter) og Hege Hammer (gjendikter).

Gyldendal 2007 Innbundet

Den aldrende forfatteren Vida Winter ønsker å fortelle sannheten om sitt ekstraordinære liv. Hun sender et brev til Margaret Lea, som går med på å skrive Vidas biografi. Vidas historie inkluderer bl.a. Angelfield-familien som består av den vakre og viljesterke Isabelle og tvillingene Adeline og Emmeline. Margaret blir overveldet av Vidas historier, men som biograf må hun forholde seg til fakta, ikke fiksjon, og hun stoler ikke på det Vida forteller. Hun begynner å undersøke selv, og to parallelle historier folder seg ut. Margaret begynner si reise mot sannheten, både Vidas og hennes egen.

En fengslende, klassisk roman om familiehemmeligheter, historiefortelling og bøkenes magi. En bok i samme tradisjon som Daphne du Mauriers Rebecca. Ingen vet hvem den sagnomsuste og gåtefulle forfatteren Vida Winter er. Hun har brukt hele sitt liv på å dikte historier om seg selv; den grufulle sannheten tåler ikke dagens lys. Nå, gammel og syk, ønsker hun å lette på mysteriets slør. Den unge Margaret Lea er slått av parallellen mellom Vida Winters liv og sitt eget og takker ja til å skrive biografien hennes. Historien hun avdekker, er mørk og ubehagelig. Den kretser rundt familien Angelfield: den vakre og egenrådige Isabelle, hennes bror Charles og de uregjerlige tvillingene Adeline og Emmeline. Det er en uhyggelig beretning om utemmet villskap og galskap, forbudt kjærlighet, brå død, forråtnelse og usynlige bånd. Men hva er sannhet, og hva er diktning? Hva er Vidas historie, og hva er Margarets egen? Og hva er mysteriet om den trettende fortellingen? OM FORFATTERENDiane Setterfield er i begynnelsen av førtiårene og bor i Yorkshire i England. Hun er akademiker. Den trettende fortellingen er hennes debutroman. Den gikk rett inn på førsteplass på The New York Times’ bestselgerliste.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205362413

EAN 9788205362413

Da har jeg lest denne boken for annen gang, dvs. lyttet... Første gang leste jeg den på engelsk, nå lyttet jeg til den norske lydboka. Begge leseopplevelsene var gode, jeg ble revet med... Det er en spesiell fortelling, og det er styrken dens, den skiller seg ut. Men samtidig har den masse herlige og frodige fortellingstrekk, og det er en god dynamikk i personlighetsutviklingen både hos Vida og hos Margareth, det er en godt fortalt og spennende historie om å bli hel, om det å ha gjennomlevd masse. Temaene som dukker opp er mange og både forbudte og groteske. Har lest kritikken av hvordan den slutter, og kan forstå den selv om jeg ikke er enig. Jeg tolker den annerledes enn det de som har kommet med kritikken har gjort. Boka anbefales.

Jeg klarte simpelthen ikke å legge fra meg denne boken! Jo mer jeg leste, jo mer forvirret ble jeg! Til slutt ender du opp med mange: "Jøss!", "Åååå..." og "Du kødder!" Den trettende fortellingen er en bok du bør unne deg :)

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Å lytte ved dører er ikke dårlig oppførsel når det skjer i vitenskapens navn, og legens kone var en ivrig vitenskapskvinne når det gjaldt å studere sin egen mann.

There is something about words. In expert hands, manipulated deftly, they take you prisoner. Wind themselves around your limbs like spider silk, and when you are so enthralled you cannot move, they pierce your skin, enter your blood, numb your thoughts. Inside you they work their magic.

(...) jeg hadde løyet. Selvfølgelig var jeg gladere i bøker enn i mennesker.

There are too many books in the world to read in a single life time. You have to draw the line somewhere.

Alle barn mytologiserer sin egen fødsel. Det er en universell egenskap. Ønsker du å bli kjent med noen? Til bunns? Be ham fortelle deg om da han ble født. Det du da vil få servert, er ikke sannheten; det er en fortelling. Og ingenting er mer avslørende enn en fortelling.

Har i det siste kommet over bøker hvor bøker har en sentral plass i handlingen. Alle bokelskeres drøm eller;-) Tenkte det kunne være morsomt å lage en liste på det, her er en start. Trenger hjelp til å fylle på...

Titler jeg føler hører sammen på en eller annen måte jeg ikke helt klarer på beskrive, men som jeg føler det har kommet mange av i det siste. Skjulte historier, hemmeligheter, fra eksotiske steder eller eldre tider, helst med kvinner i hovedrollene. Gjerne også en eller annen slags likhet i omslagene som gjør at jeg tenker 'åja, der er en sånn bok'.

Må få tillegge at jeg ikke har lest noen av disse bøkene, derfor kan jeg ikke uttale meg om de er gode eller ikke! Men det vet kanskje dere?

Noen bøker setter spor, noen blir man forelsket i og noen grubler man litt på. Disse tenker jeg å lese en gang til. Ikke nå i de nærmeste dager eller måneder men èn gang.

Det spiller INGEN rolle hva boka handler om, så lenge coveret er pent! kremt

Vel.. Disse omslagene pirret interessen min lenge før baksiden var lest!

En kollega ba meg lage en liste over bøker jeg kunne anbefale akkurat henne og det resulterte i en liste som kanskje flere kan få glede av. Listen er en salig blanding av gammel og ny litteratur, lettlest og mindre lettlest, krim, spenning og skjønnlitteratur. Der bøkene tilhører en serie, så har jeg kun tatt med første bind.

• "Guernsey forening for litteratur og potetskrellpai" av Mary Ann Shaffer
  • "Lesesirkelen" av Elizabeth Noble