Mannen fra mengden og andre noveller

av (forfatter) og Stig Sæterbakken (oversetter).

Bokvennen 2014 Innbundet

Boka inneholder de åtte nyoversatte novellene: Sladrehjertet, Det perverses demon, Den svarte katten, Forhastet bisettelse, Huset Ushers fall, Fakta i saken M. Valdemar, Berenice, og Og mannen fra mengden, samt et tidligere upublisert fragment, den ufullførte novellen Fyret, som var det siste Poe skrev før han døde.

Edgar Allan Poes forfatterskap er et av de mest kjente og leste verden over og utallige forfattere og kunstnere henviser til Poe som sitt forbilde.
Med dette utvalget noveller synliggjøres Poes betydning som sentral forløper for europeisk moderne prosa. Utvalget består av åtte noveller, samt et fragment - den ufullførte novellen «Fyret», som var det siste Poe rakk å skrive før han døde. Boken inneholder også et etterord som diskuterer Poes posisjon både i hans samtid og vår nære samtids litterære offentlighet. I tillegg blir sentrale motiver i forfatterskapet belyst og satt i perspektiv til moderne tenkere som Maurice Blanchot. Denne boken er et funn for Poe-elskere og for lesere på jakt etter det ypperste verdenslitteraturen kan by på. I tillegg er dette en bok som vil kunne bidra til å stimulere og utdype forståelsen av «angstens dikter». Oversettelse og etterord ved Stig Sæterbakken

Forlag Bokvennen

Utgivelsesår 2014

Serie Stig Sæterbakkens utvalgte

Genre Krim Klassisk litteratur

Boka inneholder noen av Poe's fantastiske noveller som "Sladrehjertet" (Tell-Tale-heart) og Huset Ushers fall m.flere som regnes for å være noe av det ypperste verdenslitteraturen kan by på. Boka inneholder også tekster som for meg var mindre interessante, men som nok har betydning for de ønsker et dypere bekjentskap med angstens forfatter, eller skrekkens mester som noen kaller ham.

Vi står på kanten av et stup. Vi stirrer ned i avgrunnen - vi blir kvalme og svimle. Vår første innskytelse er å trekke oss tilbake fra faren. Utrolig nok blir vi stående.

I dag har jeg på meg disse lenkene, og er her! Imorgen er jeg uten lenker! – men hvor?

This great misfortune, of not being able to be alone ("Ce grand malheur, de ne pouvoir être seul" ) - Le Bruyére

For den som selv har dyrket en affeksjon for en trofast og klok hund vil det ikke være vanskelig å forklare den helt egne og intense tilfredsstillelsen dette gir. Det er noe ved dyrets uselviske og selvutslettende kjærlighet som går rett i hjertet på den som har hatt rikelig anledning til å utprøve det tilfeldige vennskap og den skjøre troskap hos arten menneske.

Livets realiteter sto for meg som drømmer, og som drømmer alene, mens de villeste ideer fra drømmenes verden på sin side ble, ikke noe jeg beskjeftiget meg med slik til hverdags, men i sitt vesen denne hverdag helt og holdent i seg selv.

Jeg har funnet ut at jeg liker litt sånn "creepy" bøker, i den gotiske sjangeren.
Har ikke tenkt så mye på det før, men etter å ha lest "Stormfulle høgder" kom jeg til å tenke på om der er bøker i samme sjanger som jeg kunne lese. Jeg kom da på at jeg jeg var svært begeistret for Frobenius sin "Latours katalog" og de fire bøkene av Carlos Ruiz Zafon som begynner med "Vindens skygge". Dette er mine favoritter. Og nå kan jeg plusse på Stormfulle høgder. Jeg vil nå prøve å samle flere bøker på en liste, så jeg kan kose meg med sjangeren :)

Har du noen forslag?

Dette er bøker fra Verdensbiblioteket
Velg blant 2,6 millioner titler
Her er listen over tidenes 100 beste bøker ifølge avstemningen.

• "Den ensomme vandrers drømmerier" av Jean-Jacques Rousseau
  • "De lemlestede - roman" av Hermann Ungar