Stormfulle høgder

av (forfatter), Ragnar Hovland (oversetter) og Øystein Vidnes (oversetter).

Skald 2019

«Stormfulle høgder» (1847) er ein av dei mest lesne engelske klassikarane i verda og den einaste romanen skriven av poeten Emily Brontë. Verket vart gitt ut under pseudonymet Ellis Bell, og først etter Brontës død i 1848, vart boka publisert under hennar eige namn.
Romanen vert sett på som eit av dei største verka i verdslitteraturen. Den mørke og dystre kjærleikshistoria frå den nordengelske landsbygda som dreier seg om Catherine og den vondsinna protagonisten Heathcliff, sjokkerte ikkje minst fordi Brontë brøyt med dei moralske førestillingane i samtida. Dette skapte negativ merksemd då verket først kom ut, men etterkvart fekk romanen klassikarstatus blant dei ypparste verka frå 1800-talets litteratur, og Emily Brontë blei utnemnt som oppfinnar av den kvinnelege gotikken. At det vert nettopp den uhøvla utkantskildraren Ragnar Hovland som omset skildringa av dei «vondskapsfulle» og «uhøvla barbarane» (som kritikarane kalte dei) frå den engelske landsbygda, gir denne nyomsetjinga ein ekstra dimensjon.
«Stormfulle høgder» har hatt stor påverknad på seinare litteratur og populærkultur, har blitt dramatisert og filmatisert. I dag er historia ikkje minst kjend frå Kate Bushs song «Wuthering Heights».
Boka kjem ut i serien SKALDs klassikarar - ein serie av vellagra, handplukka verk i ny, frisk og nynorsk språkdrakt som skal gi leseglede til folket.

Forlag Skald

Serie Skalds klassikarar

Genre Historisk litteratur Klassisk litteratur

Omtalt tid 1700-tallet

Omtalt sted England

Språk Nynorsk

God klassiker. Her kommer følelseslivet fram uten hemninger, spesielt de mørke og egoistiske sidene hos enkelte, og det leves et intenst liv!

For en bok. Jeg digger den. Ingen tvil om at den hører hjemme blant verdenslitteraturens beste bøker. Den er mørk som Edgar Allan Poe sin grøssere, og her kommer menneskenes stygge sider fram som hos Dickens. Jeg forstår at romanen ofte blir feiloppfattet som en 1800-tallets kjærllighetsroman, og kan derfor forstå at den blir tung å lese hvis noen går i gang med boka som den store kjærlighetsromanen. Det er ingen lettlest bok. Tror det kan være viktig å vite at det er en gotisk klassiker før man går i gang. Emily Brontë var opptatt av det patriarkalske samfunnet og kvinnene sin ufrie situasjon i hjemmet. Denne kombinasjonen gjorde at hun i dag blir sett på som stifteren av en ny sjanger: den kvinnelige gotikken.

I denne roman er det karakterdrama. Både Heathcliff og Catherine er grusomme, svært egoistiske, og usympatiske, men de er så utrolig godt beskrevet, og jeg tror på dem. Jeg tror ikke jeg har vært borti en bok som beskriver de styggere sidene av kjærlighet så godt som denne. I tillegg er språket i boken så nydelig, spesielt i denne nynorske utgaven.
Kred til Ragnar Hovland og Øystein Vidnes for oversettelsen.
Jeg kommer nok til å lese boken på nytt på engelsk.
For dette var en stor leseropplevelse.

Jeg mislikte denne boka fra start til slutt. Jeg fikk ingen sympati for noen av personene den handlet om. Alle tok latterlige valg og var totalt usympatiske, alle som én. Stemningen i boka var hele tiden mørk og støvete og jeg er glad for å være ferdig med den. Det eneste positive å si er at jeg greide å fullføre den fordi jeg ventet på noe som gjorde den verdig sin status.

Jeg holder på å lytte til lydboka, men jeg vil ikke anbefale noen å gjøre det samme. Jeg sliter meg igjennom, men det er tungt. Oppleseren snøvler, leser for fort, har trykk på feil stavelser, mangler innlevelse osv osv. Jeg blir mer opphengt i oppleseren enn av innholdet i boka. Jeg lytter til ca tre bøker i måneden, og dette er desidert den dårligst oppleseren jeg har vært borti.

En giftig venninne er verre enn tyve fiender!

Tyrannen tråkker på slavene sine, og de vender seg ikke mot ham, de knuser dem som står under dem igjen –

Heathcliff

(…) svik og vold er spyd som er spisse i begge ender – de sårer dem som griper til dem, verre enn dem de rettes mot.

Isabella (Linton) Heathcliff

Du elsket meg - hvilken rett hadde du da til å gå fra meg?

"Dette er for en [Heathcliff] som i én person forener både mine følelser for Edgar og for meg selv. Jeg får ikke satt ord på det; men du og alle andre har da sikkert en anelse om at man har eller burde ha en eksistens hinsides sin egen. Hva ville vitsen være med å skape meg, hvis jeg var helt og fullt begrenset til meg selv? Mine store sorger her i verden har vært Heathcliffs sorger, og jeg så og følte hver eneste en fra første stund; min store tanke her i livet er nettopp han. Hvis alt annet skulle forgå, og han ble igjen, ville jeg fortsatt være til; og hvis alt annet skulle forbli, og han utslettes, ville universet forvandle seg til noe mektig fremmed. Jeg ville ikke føle meg som en del av det. Min kjærlighet til Linton er som skogens løv. Tiden vil forandre den, det vet jeg godt, slik vinteren forandrer trærne – min kjærlighet til Heathcliff er som det evige grunnfjellet under – en kilde til liten synlig glede, men en nødvendighet. Nelly, jeg er Heathcliff – han er alltid, alltid i tankene mine – ikke som en glede, like lite som jeg alltid er en glede for meg selv – men som mitt eget vesen – så ikke snakk mer om atskillelse – det er umulig, og –"

Catherine Earnshaw

Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?

Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?

Fra www.bokklubben.no:

"Noen bøker er bedre enn andre

På initiativ fra De norske Bokklubbene deltok 100 verdenskjente forfattere fra 54 land i en avstemning der alle fikk stemme på ti skjønnlitterære verk. De 100 bøkene som totalt fikk flest stemmer, utgjør Verdensbiblioteket."

Titlene er ikke rangert. Bøkene er listet opp alfabetisk etter forfatteres navn. Jeg har skrevet hvilket land forfatterne er fra ved siden av hvert verk. Når det gjelder utgaver har jeg rett og slett valgt dem med flest eiere her på bokelskere.no.

Her var det noen verker jeg har lest, en del verker jeg kjenner til, og en del jeg ikke kjente til fra før, og gjennomgangen av disse bøkene gjorde meg mer nysgjerrig på litteratur fra flere steder i verden og lyst til å utvide horisonten enda mer. Livet er for kort... ;-)

I forbindelse med verdens bokdag 2006 spurte Museum, Libraries and Archives Council (MLA) britiske bibliotekarer hvilken bok alle voksne burde lese før de dør. Her finner du resultatet av undersøkelsen.

Listen hos The Guardian.

Då mor mi skulle flytte over i eit mindre husvære, fekk ho brått ikkje plass til så mange av bøkene sine lenger. Snill som ho er så lot ho etterkomarane forsyne seg med det dei hadde lyst på. Sjølv om vi var fleire som ville ha så var det likevel eit rikhaldig skattkammer å plukke frå.

Dette er det eg sanka med meg.
Takk, kjære mor.

Denne listen er en reaksjon på Esquires liste.

Bøkene er ikke rangert.

Lenke til den originale listen.

• "Overtalelse" av Jane Austen
  • "Lady Chatterleys elsker" av D.H. Lawrence