Wuthering heights

Penguin classics deluxe editions

2009 Heftet

Handlingen i romanen er lagt til Yorkshires ensomme heier som danner rammen rundt en dramatisk kjærlighetshistorie. I sentrum av begivenhetene står Catherine Ernshaw og den mørke, demoniske fremmede, Heathcliff. Han blir brakt til hennes fars hus som hittebarn, og fra dette øyeblikk knyttes Heathcliff og Catherine sammen i en ubrytelig følelse av samhørighet som holder stand gjennom Catherines ekteskap med Edward Linton og som forfølger dem helt ut til grensen mellom virkelighet og drøm, liv og død.

Utgivelsesår 2009

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1700-tallet

Omtalt sted England

Språk Engelsk

God klassiker. Her kommer følelseslivet fram uten hemninger, spesielt de mørke og egoistiske sidene hos enkelte, og det leves et intenst liv!

Jeg holder på å lytte til lydboka, men jeg vil ikke anbefale noen å gjøre det samme. Jeg sliter meg igjennom, men det er tungt. Oppleseren snøvler, leser for fort, har trykk på feil stavelser, mangler innlevelse osv osv. Jeg blir mer opphengt i oppleseren enn av innholdet i boka. Jeg lytter til ca tre bøker i måneden, og dette er desidert den dårligst oppleseren jeg har vært borti.

Jeg mislikte denne boka fra start til slutt. Jeg fikk ingen sympati for noen av personene den handlet om. Alle tok latterlige valg og var totalt usympatiske, alle som én. Stemningen i boka var hele tiden mørk og støvete og jeg er glad for å være ferdig med den. Det eneste positive å si er at jeg greide å fullføre den fordi jeg ventet på noe som gjorde den verdig sin status.

En giftig venninne er verre enn tyve fiender!

Tyrannen tråkker på slavene sine, og de vender seg ikke mot ham, de knuser dem som står under dem igjen –

Heathcliff

(…) svik og vold er spyd som er spisse i begge ender – de sårer dem som griper til dem, verre enn dem de rettes mot.

Isabella (Linton) Heathcliff

Du elsket meg - hvilken rett hadde du da til å gå fra meg?

"Dette er for en [Heathcliff] som i én person forener både mine følelser for Edgar og for meg selv. Jeg får ikke satt ord på det; men du og alle andre har da sikkert en anelse om at man har eller burde ha en eksistens hinsides sin egen. Hva ville vitsen være med å skape meg, hvis jeg var helt og fullt begrenset til meg selv? Mine store sorger her i verden har vært Heathcliffs sorger, og jeg så og følte hver eneste en fra første stund; min store tanke her i livet er nettopp han. Hvis alt annet skulle forgå, og han ble igjen, ville jeg fortsatt være til; og hvis alt annet skulle forbli, og han utslettes, ville universet forvandle seg til noe mektig fremmed. Jeg ville ikke føle meg som en del av det. Min kjærlighet til Linton er som skogens løv. Tiden vil forandre den, det vet jeg godt, slik vinteren forandrer trærne – min kjærlighet til Heathcliff er som det evige grunnfjellet under – en kilde til liten synlig glede, men en nødvendighet. Nelly, jeg er Heathcliff – han er alltid, alltid i tankene mine – ikke som en glede, like lite som jeg alltid er en glede for meg selv – men som mitt eget vesen – så ikke snakk mer om atskillelse – det er umulig, og –"

Catherine Earnshaw

Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?

Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?

I forbindelse med verdens bokdag 2006 spurte Museum, Libraries and Archives Council (MLA) britiske bibliotekarer hvilken bok alle voksne burde lese før de dør. Her finner du resultatet av undersøkelsen.

Listen hos The Guardian.

Fra www.bokklubben.no:

"Noen bøker er bedre enn andre

På initiativ fra De norske Bokklubbene deltok 100 verdenskjente forfattere fra 54 land i en avstemning der alle fikk stemme på ti skjønnlitterære verk. De 100 bøkene som totalt fikk flest stemmer, utgjør Verdensbiblioteket."

Titlene er ikke rangert. Bøkene er listet opp alfabetisk etter forfatteres navn. Jeg har skrevet hvilket land forfatterne er fra ved siden av hvert verk. Når det gjelder utgaver har jeg rett og slett valgt dem med flest eiere her på bokelskere.no.

Her var det noen verker jeg har lest, en del verker jeg kjenner til, og en del jeg ikke kjente til fra før, og gjennomgangen av disse bøkene gjorde meg mer nysgjerrig på litteratur fra flere steder i verden og lyst til å utvide horisonten enda mer. Livet er for kort... ;-)

Då mor mi skulle flytte over i eit mindre husvære, fekk ho brått ikkje plass til så mange av bøkene sine lenger. Snill som ho er så lot ho etterkomarane forsyne seg med det dei hadde lyst på. Sjølv om vi var fleire som ville ha så var det likevel eit rikhaldig skattkammer å plukke frå.

Dette er det eg sanka med meg.
Takk, kjære mor.

Det er ikke alltid slik at kritikere har noe de skulle ha sagt når det gjelder hva som blir betegnet som klassikere i fremtiden. Her kommer 13 bøker som fikk elendige anmeldelser i sin samtid, men som er høyt elsket i dag. Det er Publisher's Weekly som har snekret sammen denne lista, basert på boka Rotten Reviews Redux. Ved hver bok finner du et utdrag fra anmeldelsene.

• "Overtalelse" av Jane Austen
  • "Lady Chatterleys elsker" av D.H. Lawrence