Mansfield Park

av (forfatter) og Merete Alfsen (oversetter).

Bokklubben 2008 Innbundet

Fanny Price flytter fra enkle kår i Portsmouth til sine rike slektninger på det elegante godset Mansfield Park. Da onkelen reiser til Antigua, kommer Mary Crawford og hennes bror Henry på besøk, og de bringer med seg en smak av storbyen London, av flørt og sanselighet som står i skarp kontrast til de solide verdier livet på Mansfield Park er tuftet på. Krisen uteblir da heller ikke, med dramatiske følger for flere av beboerne.

Forlag Bokklubben

Utgivelsesår 2008

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted England

Men det finnes visselig færre formuende menn i verden enn det finnes vakre kvinner som fortjener dem.

...giftermålet er den transaksjon der man venter seg mest av den annen part, og selv er minst ærlig.

Hvis denne mannen ikke hadde tolv tusen i året, ville han vært en temmelig tåpelig fyr.

Oh! Do not attack me with your watch. A watch is always too fast or too slow. I cannot be dictated to by a watch.

En ung kvinne, pen, livlig, med en harpe like så elegant som henne selv, og begge plassert foran et vindu som rakk helt til gulvet og vendte ut mot en liten gressplen omgitt av sommergrønne busker, var nok til å fange en hvilken som helst manns hjerte

Når en jobber på bokhandel, og generelt liker bøker, men rett og slett ikke kan finne nok tid til å lese, drømmer man om hvilke bøker en har lyst til å lese. Bøkene ligger allerede i bokhylla mi, enten lånt eller kjøpt (noen av dem har jeg også fått til jul eller bursdager), og bare venter på å bli lest! Så måtte bare lage en liste over det;)

Og den bli stadig lengre...!

Flavorwire mener disse 50 bøkene er de beste britiske romanene fra det 19. århundret.

Legger ut bøker vi har lest i lesesirkelen.

Bøker av Jane Austen

Omsider seiler vi inn i mer kjente litterære farvann, ja, endog til Skandinavia og Ibsen. Mange saftige godbiter i denne listen! Balzac, Flaubert, Hugo, Stendhal, Zola, Austen, Scott . . . og selvsagt flere.

Om "The Democratic Age" (år 1832-1900) skriver Bloom:
- - - I have located Vico's Democratic Age in the post-Goethean nineteenth century, when the literature of Italy and Spain ebbs, yielding eminence to England with its renaissance of the Renaissance in Romanticism, and to a lesser degree to France and Germany. This is also the era where the strength of both Russian and American literature begins.

Link til boken her på Bokelskere.no.

• "Northanger abbey" av Jane Austen
  • "Overtalelse" av Jane Austen