Stolthet og fordom ; Emma ; Overtalelse

av (forfatter) og Merete Alfsen (oversetter).

Aschehoug 2008 Innbundet

Stolthet og fordom: Elizabeth er en av fem søstre, og deres mor er svært opptatt av å få døtrene godt gift. Når Mr Bingley flytter til Netherfield, og Elizabeth møter hans venn Mr Darcy, bestemmer hun seg for å mislike ham, til tross for at han er både flott og attraktiv. De første inntrykkene må imidlertid etter hvert vike plassen for ekte følelser. Emma: Emma har gjort det til sin oppgave å spille Kirsten Giftekniv for alle andre enn seg selv. Hun er både vakker, klok og rik, men også bortskjemt. Hun finner stadig nye objekter som hun kan oppdra og pønske ut planer for og bryr seg lite om velmente råd fra mr. Knightley, hennes kloke venn og eneste verdige motstander. Overtalelse: Anne Elliot møtte sitt livs kjærlighet, Captain Wenworth, for mange år siden, men de skiltes fordi han ikke var god nok for familien. Nå kommer han tilbake fra sjøen, og deres gjenforening tvinger dem å se nærmere på det som førte dem fra hverandre.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788203211621

EAN 9788203211621

Serie Aschehoug gigant

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted England

Jeg bøyer meg i støvet for Jane Austen. Mer om hva jeg synes kan du lese om på bloggen min, Link til innlegget

"I enhver forelskelse er det takknemlighet eller forfengelighet med i spillet,
og det er risikabelt å la den skjøtte seg selv."

"Lykke i ekteskapet beror helt og holdent på tilfeldigheter.
Om partene kjenner hverandre aldri så godt og er aldri så samstemte på forhånd,
hjelper det ikke det minste.
De vil alltid fortsette å utvikle seg så ulikt etterpå at gnisninger ikke er til å unngå,
og det er bedre å vite så lite som mulig om feilene til det mennesket man skal dele sitt liv med."

En liste over litteratur om forelskelse og kjærlighet i tenårings/ung voksen -alderen.

Forslag til litteratur om temaet innenfor hvilken som helst sjanger mottas gjerne! Det finnes mange romaner, men hva med dikt, tegneserier o.l.? Og litt mer innslag av de virkelige klassiske historiene, som unge fremdeles vil kunne ha glede av i dag ville også vært fint...

Jeg reiser til Kreta på lørdag og tenkte det var lurt å kjøpe pocketbøker før jeg skulle reise. Lette, enkle bøker er jo fint å lese på stranda.Jammen ble det mer enn det. For et utvalg, noen av bøkene er ulest. Ble noen innbundet også. Heia Fretex og jeg skal bare lese enkle, underholdende bøker. Jeg fikk jammen mange bøker for 287 kr. Flere av disse står på ønskelista mi. Nå har jeg mye å glede meg til;-)

Mål for 2013: fullføre 50 av disse bøkene.

Følger trenden, og viser til mine topp ti. Dette er bøker som er verdt seige passasjer og tunge ord!

PS! De fleste av bøkene er lest på engelsk!

Det beste av det beste - for meg ..

• "Døden kommer til Pemberley" av P.D. James
  • "Overtalelse" av Jane Austen