I en og samme person

av (forfatter) og Halvor Kristiansen (oversetter).

Gyldendal 2012 Innbundet

Romanens hovedperson, den biseksuelle Billy, forteller om sin oppvekst i en amerikansk småby. Som 13-åring oppsøker han biblioteket for å finne bøker om å forelske seg i feil personer. Bibliotekaren, Miss Frost, gir ham bøker av Brontë-søstrene, og samme kveld forfører hun Billy. Romanen handler bl.a. om vennskap og kjærlighet på tvers av alder og kjønn.

ISBN13 9788205423824

EAN 9788205423824

Omtalt tid 1945-1999

Omtalt sted USA

Bifile Bill er bokens fortellende hovedperson. Han vokser opp i en amerikansk småby i Vermont med en heller eksentrisk familie. Da stefaren hans tar ham med til biblioteket som 13-åring, forelsker Bill seg hodestups i miss Frost som er bibliotekaren. Deretter baller det på seg. Bill går på gutteskole, hvor hele familien er engasjert - spesielt i teatergruppa hvor bestefaren Harry kun spiller kvinneroller.

Dette er en strålende roman om vennskap, kjærlighet, seksualitet, ømtålige politiske temaer, og selvsagt full av bisarre personligheter. Irving på sitt beste med andre ord!

Om seksuell forvirring, AIDs-epidemien og samfunnets forhold til homofili

Det har gått atskillige år siden sist jeg leste en John Irving-roman, og jeg må faktisk tilbake til slutten av 1990-tallet da jeg leste "Enke for et år" forrige gang dette skjedde. "Garps bok", "Hotell New Hampshire", "Siderhusreglene" og "En bønn for Owen Meany" - med førstnevnte som den aller, aller beste - står for meg som noe av det beste som finnes innenfor litteraturen. Siden dette har det gått litt opp og ned med John Irving, har jeg fått med meg, og helt greie bøker av den tykkelsen han normalt pleier å skrive (500 sider +++) frister vanligvis heller lite, for å si det sånn. Etter å ha lest - eller rettere sagt hørt - John Irvings siste roman, er det mulig jeg må revudere dette og begynne å grave frem tidligere bøker av ham som jeg ikke har fått med meg i årenes løp.

John Irving (f. 1942) har i årene fra 1968 utgitt 18 bøker. Hans definitive gjennombrudd kom med romanen "Garps bok" i 1978 - en bok jeg ble introdusert for i 1980/81 og fikk i gave av en medelev på skolen jeg gikk på. Jeg glemmer aldri denne boka! Kanskje var det første gang jeg opplevde å lese en bok som fikk meg til å le og grine ... samtidig ...

I romanen "I en og samme person" møter vi jeg-personen William Marshall Dean - kalt Billy blant venner. Han er nå i 70-årene og ser tilbake på sin ungdomstid på 1950-tallet i den lille byen First Sister i Vermont, hvor han gikk på en gutteskole. Veldig tidlig kommer det frem at Billy er seksuelt forvirret, for han forelsker seg både i gutter og jenter. Det er nesten det verste - at han kan komme til å svikte alle han blir glad i og ikke en gang er tro mot det kjønnet - gutter eller jenter - som han til en hver tid forelsker seg i. Han er nemlig bifil, skal det vise seg etter hvert.

På skolens bibliotek treffer han Miss Frost, en lærerinne som hjelper ham med å finne litteratur om å forelske seg i feil person. Og så ender han opp med å forelske seg også i henne, en kvinne som er nokså grovt bygd, men som har de vidunderligste små puppene Billy noen gang har sett. Miss Frost skal etter hvert vise seg å ha mange hemmeligheter, og det er kanskje ikke tilfeldig at Billy forelsker seg i nettopp henne? I tillegg forelsker han seg i morens nye kjæreste. Billys far forsvant for mange år siden - en nokså typisk detalj i det irvingske univers.

Vi følger Billy og vennene hans gjennom de neste tiårene, og plutselig handler boka - i tillegg til en hel del om sex mellom menn, transer, menn og kvinner osv. - om AIDS-emidemien. Om alle som ble syke, som døde - og hvor det å være homofil nesten var ensbetydende med dødsdom i enkelte miljøer. Og hvor mye skjult homofili kom frem når diagnosen var et faktum ... Sjokket i omgivelsene - "var han også homofil/bifil?" osv. Sånn sett kan man si at John Irving har gitt epidemien et menneskelig ansikt og beskrevet i detalj hvordan dette virket inn på de som ble berørt. Og han skriver om forskjellen på å være aktiv og passiv homofil, og at de få som visste å beskytte seg, klarte seg - mot alle odds. Ingen - heller ikke jeg - sitter uberørt tilbake etter en slik lesning! Dessuten husker jeg AIDS-emidemien så godt, all angsten - også blant heterofile - og frykten for at kyss kunne smitte. Ja, til og med håndtrykk og klemmer ... Det visste man jo ikke ... Og jeg gjenopplevde en begravelse jeg selv deltok i på begynnelsen av 1990-tallet, hvor avdøde var homofil og døde av denne grusomme sykdommen ...

John Iriving skriver så lett og ledig at jeg i perioder måtte stille meg spørsmålet om dette er stor litteratur eller noe nesten hvem som helst kunne ha skrevet. Her er det lite motstand i teksten, og noen ganger følte jeg at jeg kunne gjette hva som kom til å skje. Men når jeg var som mest "ovenpå", kom den ene overraskelsen etter den andre, og ting ble ikke helt slik jeg hadde sett det for meg. Jeg likte at han her opererer med en jeg-person, for det var interessant å bli fullstendig oppslukt i Billys univers, å se alt fra hans perspektiv. Forfatteren har åpenbart hatt store ambisjoner med denne romanen, og jeg er ikke helt sikker på at han innfrir sånn rent litterært. Uansett har det blitt en sterk historie om hvordan det var å være homofil, bifil og transseksuell i en periode der åpenhet og aksept av det å være annerledes absolutt var på gli´og hvor AIDS-epidemien truet med å ødelegge alt ... Jeg likte Ole Christian Gullvågs opplesning, fordi hans stemme - litt snublende noen ganger og altså ikke perfekt - ga Billy akkurat den identiteten han fortjente. Her blir det terningkast fem! Og det beste av alt: jeg fikk lyst til å lese mer av John Irving!

Sterke personskildringer som sitter i, men du store, for en elendig lest lydbok! Oppleseren svelger ord, skynder seg av gårde og har en uttale som er helt hinsides, både av norske og engelske ord. Nei, Harry uttales ikke "heri" og Mary uttales ikke "mærri". Skrekkelig...

Denne fikk jeg bare ikke flyten i....

Irving har en stigende kurve, denne boka tok meg som en virvelvind, men greide ikke helt å holde trykket oppe hele veien. Latter og tårer om hverandre og et herlig hovedtema.

Når du elsker en bok, bør du pugge en av de minneverdige setningene i den. Kanskje yndlingssetningen din. På den måten glemmer du ikke språket i historien som rørte deg til tårer.

I økende grad blir barndommen frastjålet oss, både på målbare og umerkelige måter - ikke alltid som én momentan hendelse, men ofte i form av en rekke små tyverier som alt i alt utgjør det samme tapet.

La oss gå og skaffe deg ditt eget lånekort - det er en begynnelse. Bøkene kommer senere; hvis jeg skal gjette, tror jeg bøkene snart kommer til å strømme på.

I det øyeblikket du vil bli voksen - på noen som helst måte - er det noe i barndommen som dør.

Hukommelsen din er et monster; du glemmer - den glemmer ikke. Den bare arkiverer ting; den oppbevarer ting for deg, eller skjuler ting for deg. Hukommelsen din har en egen vilje til å påkalle ting du skal huske. Du innbiller deg at du har en hukommelse, men det er hukommelsen som har deg!

Bøker jeg har lest av forskjellige grunner i år. Alle hjerter gleder seg! :)

• "Mysterieavenyen" av John Irving
  • "Så høyt var du elsket - roman" av Nikolaj Frobenius