De venstrehendtes forening

av (forfatter) og Elisabeth Bjørnson (oversetter).

Gyldendal 2019 Innbundet

Et stjernemøte mellom de folkekjære politietterforskerne Van Veeteren og Gunnar Barbarotti

Da Marten og Reimus gikk på barneskolen dannet de De venstrehendtes forening. Flere tiår senere brenner et gammelt pensjonat ned til grunnen og flere mennesker omkommer. Hendelser i fortiden og nåtiden henger sammen, men det finnes ingen igjen i live som kan forklare hvordan.
Nesten ingen.
Det har gått femten år siden den siste boken om Van Veeteren utkom, og seks år siden den forrige boken om Gunnar Barbarotti.
I De venstrehendtes forening møtes de for første gang.
«Snart 69 år gamle Håkan Nesser er som vellagret vin av den riktige sorten: Han blir bare bedre med årene.» Sindre Hovdenakk, VG

«Når Håkan Nesser er i toppform, er det få som matcher ham som spenningsforfatter.» Ole Jacob Hoel, Adresseavisen
«Intrigen er fengende, stadig nye spørsmål krever sitt svar. Men den er ikke det viktigste. Hos Nesser kommer alltid menneskene først.» Fredrik Wandrup, Dagbladet
«Nesser skriver med en tilbakelent, nesten munter eleganse som nyansert tegner lesernes bilder av hendelser og mennesker, gjennom klare bilder og fint skrevne dialoger. De venstrehendtes forening må være Håkan Nessers fineste arbeid på lenge. Og dessuten spennende - hvis det ikke gikk frem.» Leif Ekle, NRK

ISBN13 9788205518186

EAN 9788205518186

Han var mer en dreng enn en sønn, det forsømte Augustus aldri å understreke, blod er tykkere enn vann,og det blir ingen silkepung av et griseøre.

Ønskelista er selvfølgelig ikke en statisk liste. Den lever i form av at det stadig kommer nye bøker til, mens andre bøker forsvinner. Ikke fordi jeg ikke ønsker meg dem lenger, men fordi de har tatt plass i boksamlingen. Heldigvis er det alltid bøker å ønske seg :)

• "Gullungen" av C.J. Tudor
  • "Istider" av Fred Vargas
  • "Den vakre død" av Belinda Bauer
  • "Kunsten å holde seg flytende - roman" av Libby Page
  • "Svalens graf" av Sissel-Jo Gazan
  • "Salt Lane" av William Shaw
  • "Sannhetens løgner - roman" av Randy Susan Meyers
  • "Søsteren - kriminalroman" av Kjell Ola Dahl