De venstrehendtes forening

av (forfatter) og Elisabeth Bjørnson (oversetter).

Gyldendal 2019 Innbundet

Et stjernemøte mellom de folkekjære politietterforskerne Van Veeteren og Gunnar Barbarotti

Da Marten og Reimus gikk på barneskolen dannet de De venstrehendtes forening. Flere tiår senere brenner et gammelt pensjonat ned til grunnen og flere mennesker omkommer. Hendelser i fortiden og nåtiden henger sammen, men det finnes ingen igjen i live som kan forklare hvordan.
Nesten ingen.
Det har gått femten år siden den siste boken om Van Veeteren utkom, og seks år siden den forrige boken om Gunnar Barbarotti.
I De venstrehendtes forening møtes de for første gang.
«Snart 69 år gamle Håkan Nesser er som vellagret vin av den riktige sorten: Han blir bare bedre med årene.» Sindre Hovdenakk, VG

«Når Håkan Nesser er i toppform, er det få som matcher ham som spenningsforfatter.» Ole Jacob Hoel, Adresseavisen
«Intrigen er fengende, stadig nye spørsmål krever sitt svar. Men den er ikke det viktigste. Hos Nesser kommer alltid menneskene først.» Fredrik Wandrup, Dagbladet
«Nesser skriver med en tilbakelent, nesten munter eleganse som nyansert tegner lesernes bilder av hendelser og mennesker, gjennom klare bilder og fint skrevne dialoger. De venstrehendtes forening må være Håkan Nessers fineste arbeid på lenge. Og dessuten spennende - hvis det ikke gikk frem.» Leif Ekle, NRK
«Håkan Nesser er stadig vekk en mester i krimfaget. ... skrivekunst på høyt nivå. ... Vit at du kan se fram til å kose deg med mange timer fremragende krimlitteratur.» Arild Rønsen, Nettavisen

ISBN13 9788205518186

EAN 9788205518186

Han var mer en dreng enn en sønn, det forsømte Augustus aldri å understreke, blod er tykkere enn vann,og det blir ingen silkepung av et griseøre.

Hvis det finnes en gud, så er han ganske enkelt ikke allmektig, og da faller jo spørsmålet bort. Men hvis vi går tilbake til ondskapen, så skal Churchill ha påstått at han forsto Hitler ... på et dypere plan ... og at det var derfor han også visste hvordan han skulle bekjempe ham.

Mennesket er den eneste arten som ikke har naturlige fiender, derfor er det vårt ansvar å tilintetgjøre oss selv. Så viselig er naturen innrettet.

Han lurte på hvor mange kirker det fantes i verden, og om Vårherre var opptatt av det spørsmålet. Det måtte vel tross alt føles som en fjær i hatten at det var så mange konkrete supporterbevis der nede på jorden? Oppført under slit og strev, nedbrent, istykkerbombet, oppført på nytt og restaurert om igjen og om igjen opp gjennom århundrene, disse spisse fingrene som alle noe fåfengt pekte opp mot en uendelig fjern himmel.

Ønskelista er selvfølgelig ikke en statisk liste. Den lever i form av at det stadig kommer nye bøker til, mens andre bøker forsvinner. Ikke fordi jeg ikke ønsker meg dem lenger, men fordi de har tatt plass i boksamlingen. Heldigvis er det alltid bøker å ønske seg :)

• "Eremittedderkoppen" av Fred Vargas
  • "Mørke krefter" av Brad Thor