Den som dreper dragen

en roman om en forbrytelse

av (forfatter) og Monica Carlsen (oversetter).

Schibsted 2010 Innbundet

Dette er den andre romanen med Evert Bäckström.

Den uforlignelige politimannen Evert Bäckström har fått en drapssak i fanget. Et godt, gammeldags fylledrap, sier alle. Men til tross for at legens strenge krav om å endre livsførsel, truer med å forstyrre Bäckströms usvikelige analytiske evner, oppdager han at skinnet bedrar. Det tilsynelatende fylledrapet viser seg å være en innfløkt mordgåte, altfor kompliser for vanlige politifolk. Det kreves en Bäckström for å få hull på saken. Selv om det forutsetter at Bäckström må bli utstyrt med våpen - uansett hvilke konsekvenser det kan få ...

Forlag Schibsted

Serie Evert Bäckström (2)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Sverige

morsom -spennende men litt slitsom Hovedpersonen ble litt mye en karrikatur og fikk heller ikke det "trøkket" fra omgivelsene som kunne vært gøy- mer intriger internt og mer slapstics i forhold til kollegene hadde vært flott.

Persson tar antiheltpolitimannen helt ut gjennom sin rasistiske, sexistiske og forfyllede protagonist. Var flere ganger i ferd med å ikke gidde å lese mer. Heldigvis roet det seg litt etter hvert og totalt sett er det en ganske spennende og lesverdig bok.

Lett blanding - vi er 11 kolleger som har valgt (kjøpt) hver vår bok - leser vår egen bok først og sender den videre til nestemann på lista. Har hver bok 1 måned, og får da lest 11 bøker i år, men tidligere har vi vært 12 deltakere. Har hatt mange gode leseopplevelser med bøker jeg aldri hadde kommet til å velge selv :D

• "Linda - som i Lindadrapet - en roman om en forbrytelse" av Leif G.W. Persson
  • "Bombemakeren og kvinnen hans - en roman om en forbrytelse" av Leif G.W. Persson
  • "Samfunnsbærerne - en roman om en forbrytelse" av Leif G.W. Persson
  • "Den sanne historien om Pinocchios nese - en roman om en forbrytelse" av Leif G.W. Persson
  • "Profitørene - en roman om en forbrytelse" av Leif G.W. Persson
  • "Faller fritt som i en drøm - en roman om en forbrytelse" av Leif G.W. Persson
  • "Kan man dø to ganger? - en roman om en forbrytelse" av Leif G.W. Persson
  • "Grisefesten - en roman om en forbrytelse" av Leif G.W. Persson
  • "Den døende detektiven - en roman om en forbrytelse" av Leif G.W. Persson
  • "En annen tid, et annet liv - en roman om en forbrytelse" av Leif G.W. Persson
  • "Mistanken - kriminalroman" av Jørgen Gunnerud
  • "Dødens investeringer" av Kjell Ola Dahl