Den hvite dronningen

av (forfatter) og Guro Dimmen (oversetter).

Bazar 2011 Innbundet

Dette er den første av fem bøker om mektige kvinner under Rosekrigene (1455-1485).

Forlag Bazar

Serie Mektige kvinner under Rosekrigene / The Cousins' war (1)

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1400-tallet

Omtalt sted England

Omtalt person Elisabeth

Boken omhandler Elisabeth Woodville som gifter seg med kong Edward IV i hemmelighet. Det er turbulente tider i England. Rosekrigene herjer, og det er selvsagt påkrevd at Elisabeth føder kongen en sønn. Sønnene kommer etterhvert, men de lever i en farlig tid, og til dags dato vet ingen hva som skjedde med de to guttene som ble fanget i Tower...

Dramatisk og interessant historie som omhandler kvinnene rundt kongene. Gleder meg allerede til bok nummer to!

Det krever kanskje ei spesiell interesse for histore for å like denne boka. Rosekrigane i England var ein komplisert krig,mange namn, titlar, hendelsar kan lett gå i surr for alle og einkvar. Mange hadde same namn som Richard og Edward. Eg likte boka veldig godt, spesielt fordi det blei skildra frå ei kvinne sitt synspunkt. Sjølv om ho var veldig oppteken av makt, hadde ho også følelsar, spesielt morsfølelsar, som alle mødre kan kjenne seg igjen i. Mødre frå denne overklassen måtte finne seg i mykje, mellom anna gi frå seg gutebarna sine då dei var veldig små. Å vere mor til ein arveprins var svært farlig, og frykten for kidnapping. tom drap låg heile tida på lur.

Edward lever som om det ikke finnes noen morgendag, Richard som om han skulle ønske det ikke fantes noen morgendag og George som om noen burde gitt han den helt gratis.

Kronen presser mot hodet som en forbannelse, og tinningen banker. Jeg vet at jeg har inntatt den flotteste posisjonen i landet, men jeg lengter bare etter mannen min og sengen min.

"Vakker," sier hun. "Ingen kan tro annet enn at han giftet seg med deg av kjærlighet ved første blikk. Høvisk kjærlighet, Gud velsigne dere begge."

"Dette er ikke en tid av riddere i mørke skoger og vakre kvinner i månelyse fontener og løfter om kjærlighet som blir til ballader som skal synges til evig tid."

Lettere (dame)underholdning som ikke krever mye å lese - bare kos :-)

Jeg har noen bøker i hylla som jeg ønsker å lese, og selvom det kommer nye bøker i løpet av et år som ofte overtar interessen min skal jeg ta tak i noen av skattene jeg allerede har. Også liker jeg lister veldig godt! Listen er en blanding av nytt og gammelt, stort og smått, norsk og utenlandsk. Det kommer til å bli et allsidig år! Jeg gler meg!

1 av flere dette-vil-jeg-lese-lister. ^^

Jeg vil lese masse bøker.
Skulle gjerne ha hatt et helt bibliotek.

• "Den røde dronningen" av Philippa Gregory
  • "Den blå hertuginnen" av Philippa Gregory