Inferno

av (forfatter) og Jan M. Claussen (oversetter).

Bokvennen 2000 Innbundet

I denne romanen i dagboks form skriver Strindberg om sine vitenskapelige eksperimenter og mystisisme, okkultisme og alkymistiske oppfinnerdrømmer. Mer ekstatisk og selvsentrert en noen gang, drevet til vanvidd av skyldfølelse, dødsangst og metafysisk hypokonderi, leter han i parisergatene etter et system i galskapen. Spent til bristepunktet av danteaktige vandringer og swedenborgske begreper forsøker han å tyde hverdagslige tilfeldigheter, paranoide hendelser og dagdrømmer, og samle tolkningene til en korresponderende, oversanselig helhet.

INFERNO I selvpåført ensomhet i Paris, dit Strindberg flyttet i 1894, hvor han beskjeftiget seg med vitenskapelige eksperimenter og mystisisme, okkultisme og alkymistiske oppfinnerdrømmer, skriver han seg i dagboks form ut av naturalismen og inn i en mer jeg-fiksert ekspresjonisme som vi kjenner fra bl.a. Hamsuns Sult. Mer ekstatisk og selvsentrert enn noen gang, drevet nesten til vanvidd av skyldfølelse, dødsangst og metafysisk hypokonderi, leter han i parisergatene etter et system i galskapen. Spent til bristepunktet av danteaktige vandringer og swedenborgske begreper forsøker han å tyde hverdagslige tilfeldigheter, paranoide hendelser og dagdrømmer og samle tolkningene til en korresponderende, oversanselig helhet. Midt i en dyp personlig krise, som han som sedvanlig makter å gi en slående litterær form, hever Strindberg seg igjen til en fornyelse som peker frem mot det skjellsettende skuespillet Till Damaskus, der handlingen i hovedsak utspilles i forfatterens hode, og den gryende europeiske modernismen.

Forlag Bokvennen

Utgivelsesår 2000

Serie Klassikerserien moderne tider (39)

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Paris

Romanen Inferno av August Strindberg (1897) er en selvbiografisk roman lagt til Paris.
Dette er helt klart en eksperimentell roman, som trekker sjangeren til nye steder. Det føles mange ganger i teksten som om man er inne i hodet til Strindberg, der det hamrer og banker og er et evig kaos. Sånn sett er det ikke rart at dette har blitt en klassiker. Jeg merker meg også noen likhetstrekk med Ett drömspel av samme forfatter.
For meg er romanen likevel ikke den ultimate leseropplevelsen. Jeg synes teksten har mange lag og blir ganske forvirrende.

Av og til når en sitter på kollektiven , på bussen, trikken, t-banen eller hvor det nå er, skjer det at jeg blir ett med det jeg leser. Når jeg så ser opp og ut gjennom vinduet aner jeg ikke hvor jeg er, da har jeg reist for langt. Her er ti bøker jeg vet det skjedd med.

I tilfeldig rekkefølge;

• Maj Sjöwall & Per Wahlöö - alle bøkene i serien "Roman om ett brott"
  • Eyvind Johnson - Krilon trilogin
  • Kerstin Ekman - Händelser vid vatten & Gör mig levande igen
  • Håkan Nesser - Alle bøker, ingen som er så stilsikker og har så godt språk.
  • August Strindberg - Inferno
  • Ivar Lo Johansson - Godnatt jord og de selvbiografiske bøkene
  • Sven Delblanc - styr unna de siste essæene, ellers kan du lese alt.
  • Per Anders Fogelström - spesielt bøkene om Stockholm
  • Stig "Slas" Claesson - les alt!!!!
  • Göran Tunström - Sunne bøkene.

Bøker jeg leser i 2019.

• "Gargantua - en roman" av Francois Rabelais