Sydpolen

den norske sydpolsferd med Fram 1910-1912

Kagge 2003 Innbundet

Amundsens ekspedisjon er en av de raskeste og største i de store oppdagelsers historie. Fram ble seilt lenger sør enn noe tidligere skip, overvintringen på Framheim var den første på isbarrieren, og sørligere enn noen gang tidligere.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2003

Serie Polarbiblioteket

Omtalt sted Antarktis

Omtalt person Roald Amundsen

Anbefalt historisk litteratur. For det meste faglitterære utgivelser.

Her er det litt av hvert! Bøkene kommer litt hulter til bulter, og er ikke rangert. Det er vanskelig å gjenkalle i detalj hva som er årsaken til at jeg husker akkurat disse titlene som leseopplevelser utenom det vanlige. Det hadde absolutt vært plass til flere bøker på lista, og mange av titlene kunne utvilsomt vært bytta ut med andre, jeg ser blant annet at det er altfor få Dag Solstad-titler her. Dette er ikke et forsøk på å lage ei liste over tidenes beste bøker. Hadde jeg prøvd å lage ei slik liste, ville den sett annerledes ut.

Bøker som omhandler ekstrem natur og friluftsliv

• "Roald Amundsen - tidenes polfarer" av Susan Barr
  • "Nordvestpassasjen - beretning om Gjøa-ekspedisjonen 1903-1907" av Roald Amundsen
  • "Fridtjof Nansen - bare én vilje" av Per Egil Hegge
  • "Med Nansen mot Nordpolen - selv-anden på 86° 14'" av Hjalmar Johansen
  • "Otto Sverdrup - aldri rådløs" av Per Egil Hegge
  • "Den siste reisen - Scotts dagbøker" av Robert Falcon Scott
  • "Vår glemte polarhelt - Carsten Borchgrevink og Southern Cross-ekspedisjonen 1898-1900" av David Vogt
  • "Den fryktelige ferden - om Robert Scotts ekspedisjon til Sydpolen fortalt av en overlevende" av Apsley Cherry-Garrard
  • "Blant Nordpolens naboer" av Eivind Astrup
  • "Stein P.s reiser i Norge" av Stein P. Aasheim
  • "Shackleton - en polarhelt for vår tid" av Roland Huntford
  • "På ski over Grønland - en skildring av den norske Grønlands-ekspedisjon 1888-89" av Fridtjof Nansen