Den fryktelige ferden

om Robert Scotts ekspedisjon til Sydpolen fortalt av en overlevende

av (forfatter), Frank Lie (gjendikter) og Ulrik Farestad (gjendikter).

Schibsted 2011 Innbundet

Forfatteren ble som 24-åring valgt ut til å bli med Robert Scott til Sydpolen. I denne boka beskriver han blodslitet: reisen sørover med polarskuta "Terra Nova", kameratskapet, overvintringene og den vitenskapelige utforskningen av Sydpolen. Han forteller også om da han et halvt år etter tragedien er med å finne teltet med Scott og to av deltagerne ihjelfrosset.

Den fryktelige ferden utkom for første gang i 1922, og regnes som en av de virkelige klassikerne innen ekspedisjonslitteraturen. Den kan best karakteriseres som en dramatisk og velskrevet reiseskildring. I juni 1910 la polarskuta Terra Nova ut fra Cardiff under ledelse av Robert Falcon Scott. Bare 24 år gammel ble Apsley Cherry-Garrard med i ekspedisjonen, nesten helt frem til målet, som var Sydpolen. Scott og fire ledsagere nådde frem i januar 1912, men på ferden tilbake omkom de fem. Cherry-Garrard deltok i leteekspedisjonen som fant liket av Scott og tre av deltakerne et halvt år senere. Ved flittig bruk av flere av deltakernes brev og dagbøker, gir Cherry-Garrard en bred fremstilling av ekspedisjonen. Han skriver med innlevelse og medfølelse om vennskapet som oppstod under ferden.

Forlag Schibsted

Omtalt tid 1900-1914

Omtalt sted Antarktis

Omtalt person Robert Falcon Scott Apsley Cherry-Garrard

Svært lesverdig, interessant og spennende om Scotts sydpolekspedisjon, ved en av hans reisefeller. Anbefales på det varmeste!

• "Den siste reisen - Scotts dagbøker" av Robert Falcon Scott
  • "Vår glemte polarhelt - Carsten Borchgrevink og Southern Cross-ekspedisjonen 1898-1900" av David Vogt
  • "Polare tragedier - om mot, overmot - og død" av Odd Harald Hauge
  • "16 hjerneceller & dansefot" av Frode Øverli
  • "Livlegen - roman" av Tor Bomann-Larsen
  • "I slaktemåneden - roman" av Fartein Horgar
  • "Nansen - bind 1" av Harald Dag Jølle
  • "Råskapens Europa - kontinentet i kjølevannet av andre verdenskrig" av Keith Lowe