Utvidelse av kampsonen

av (forfatter) og Thomas Lundbo (oversetter).

Cappelen Damm 2005 Heftet

I romanen settes det et kritisk lys på det moderne samfunnet hvor økonomien gjennomsyrer alt, også menneskers forhold til hverandre. Forfatteren forteller historien om den ensomme Michel og den seksuelt utstøtte Raphaël som sammen legger ut på en salgsreise i distriktene. Sammen kaster de seg ut i den utvidete kampsonen.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788202254773

EAN 9788202254773

Serie Cappelens utvalgte billigbøker

En kort, men kompleks fortelling som raskt går fra hovedpersonens opplevelse av arbeidslivets og seksuallivets fortredeligheter til krisen på individplan. Det er en sørgelig historie, men Houellebecqs ironi og og frekke betraktninger holder leseren fanget. Parodien av IT-bransjen og dens konsulenter treffer rett på minnebrikken, selv i dag 21 år etter at boka først kom ut. Fortellerens syn på kvinner og hva som er stygt og pent hos folk er derimot langt fra moderne, men kanskje ikke så langt fra virkeligheten som vi kunne ønske oss?

Ikke min favoritt av Michel. Mulig jeg ikke forstod boka. For meg handlet det om en depressiv og livstrøtt mann på 30 år som forteller om sin uinteresserte livsglede.

Ubehagelig menneskesyn, men i all misantropien er det selvfølgelig et snev av sannhet.

En bok om konsekvensene av 68'ernes seksuelle frigjøring og dets logiske konsekvens at markedsliberalismen gjør sitt inntog også på dette feltet. Teamet ser ut til å være en gjenganger i forfatterens forfatterskap.

Du har levd. Det har vært øyeblikk da du har levd. Du husker det selvfølgelig ikke særlig godt, men det finnes fotografier som kan dokumentere det.

Søndag morgen gikk jeg en liten tur i strøket; jeg kjøpte en rosinbolle. Det var en mild og fin dag, men også litt trist, slik søndagene gjerne er i Paris, særlig når man ikke tror på Gud.

Vi har behov for eventyr og erotikk fordi vi har et vedvarende behov for å fortelle oss selv at livet er fantastisk og spennende, hvilket vi selvfølgelig tviler litt på.

Ikke det at jeg kjenner meg så langt nede; det er heller det [at] jeg synes alle rundt meg virker så høyt oppe.

Hun hadde et sterkt behov for å bli pult. Hullet hun hadde i underlivet måtte virke totalt meningsløst på henne. En pikk kan man alltids kappe av seg, men hvordan kan man glemme tomheten i en vagina?

Bøker I alfabetisk rekkefølge, om du skulle velge ein for kvar bokstav kva bok hadde du då valgt?

Her er det litt av hvert! Bøkene kommer litt hulter til bulter, og er ikke rangert. Det er vanskelig å gjenkalle i detalj hva som er årsaken til at jeg husker akkurat disse titlene som leseopplevelser utenom det vanlige. Det hadde absolutt vært plass til flere bøker på lista, og mange av titlene kunne utvilsomt vært bytta ut med andre, jeg ser blant annet at det er altfor få Dag Solstad-titler her. Dette er ikke et forsøk på å lage ei liste over tidenes beste bøker. Hadde jeg prøvd å lage ei slik liste, ville den sett annerledes ut.

Sjølv om det absolutt ikkje finst tid til det

bare til eget bruk

• "Plattform" av Michel Houellebecq