Forstyrrelse

av (forfatter) og Sverre Dahl (oversetter).

Bokvennen 2004 Innbundet

I bokens første del tar en lege sin sønn med på landsbygda i Østerrike for å vise han det virkelige livet, og gir han en leksjon i groteske familieforhold og sykdom. Bokens andre del er en monolog, fremført av fyrst Saurau på borgen Hochgobernitz. Fyrsten har drevet den nedarvede eiendommen og gjort den til et mønsterbruk, som nå ifølge ham selv er truet av en rekke nedbrytende krefter. han mener han er et offer som pliktskyldigst har slitt seg gjennom et langvarig selvmord, lik sine forfedre. Han forventer å ta sitt eget li før han overlater alt i slektens eie til sønnen. Men arvingen har stukket av til London, og forøvrig tror fyrsten at han ville legge eiendommen i ruiner over natten.

Forlag Bokvennen

Utgivelsesår 2004

Serie Klassikerserien moderne tider (55)

Livet er nøyaktig så langt som det er nødvendig som forberedelse til døden.