Daghus, natthus

av (forfatter) og Julia Wiedlocha (oversetter).

Gyldendal 2021 Innbundet

Nowa Ruda er en liten by i Schlesien, et område som tidligere har vært en del av Polen, Tyskland og Tsjekkoslovakia. Da fortelleren flytter inn i området, oppdager hun at alle - og alt - har en historie. Med hjelp fra sin gåtefulle nabo Marta samler hun inn disse historiene: de lokale helgenene, mannen som ringer inn og vinner radioquizen hver dag, og mannen som skaper internasjonal spenning da han dør på grensen mellom Polen og Tsjekkoslovakia. Hver av historiene blir en byggestein i det enorme monumentet som er byen. På nysgjerrig, varmt og fantasifullt vis skildrer nobelprismottaker Olga Tokarczuk hvordan ethvert sted er et univers i seg selv, og hvordan sladder, anekdoter, oppskrifter og skjebner til sammen skaper et stort epos.

«En uutgrunnelig og inderlig fascinerende roman.» Jyllands-Posten

Nowa Ruda er en liten by i Schlesien, et område som tilfalt Polen fra Tyskland som følge av de to verdenskrigene. Da fortelleren flytter til byen, oppdager hun at alle - og alt - har en historie. Med hjelp fra sin gåtefulle nabo Marta samler hun inn disse historiene: om de lokale helgenene, om matoppskrifter inneholdende giftig sopp, om den gamle mannen som dør på grensen mellom Polen og Tsjekkia og bæres frem og tilbake - og mye mer. Hver av historiene blir en byggestein i det enorme monumentet som er byen.

ISBN13 9788205545168

EAN 9788205545168

Omtalt sted Polen

Fantastisk språk og mange underfundige og filosofiske betraktninger og beskrivelser. Foregår samme sted som i «Før plogen din over de dødes knokler».

• "Støvberar" av Ingrid Storholmen
  • "Johannas åpenbaringer - roman" av Aasne Linnestå