Dagbøker i utvalg

Bokvennen 1994 Innbundet

Boka inneholder utdrag fra Kafkas dagbøker fra perioden 1910-1923. Her reflekterer han over egne og andre forfatteres verker og forhold til det å skrive, lykkes og mislykkes. Gjentatte ganger analysere han sine nærmeste og sine omgivelser. Med biografisk oversikt og noter.

Forlag Bokvennen

Utgivelsesår 1994

Serie Klassikerserien moderne tider (7)

Tillater meg å utnevne denne til verdens morsomste dagbok.

1. juni. Den utrolige verden som jeg har i mitt hode. Men hvordan befri meg selv og befri den uten å rives i stykker. Og tusen ganger heller rives i stykker enn å holde den tilbake i meg eller begrave den. Derfor er jeg jo her, det er jeg helt klar over.

En fordel med å skrive dagbok består i at man med beroligende klarhet blir bevisst de forandringer man uopphørlig underkastes, som man også i alminnelighet naturlig nok tror på, aner og innrømmer, som man imidlertid ubevisst bestandig fornekter når det blir spørsmål om å tilegne seg håp eller ro fra en slik innrømmelse.

Når jeg setter meg ved skrivebordet, føler jeg meg ikke bedre enn en som faller og brekker begge bena midt i trafikken på Place de l'Opera.

1. august. Tyskland har erklært Russland krig. - Om ettermiddagen svømmekurs.

Føler meg mer fri og ledig om dagen, halvt tilfreds, er mer til nytte på kontoret, mulighet til å snakke med mennesker. - Nå store smerter i knærne.