Heinrich von Ofterdingen

av (forfatter) og Sverre Dahl (oversetter).

Bokvennen 1992 Innbundet

Dette er den eneste roman Novalis rakk å skrive før han døde 29 år gammel. Her møter vi for første gang romantikkens symbol "den blå blomst". Den samler romantikkens verdensanskuelse om et underlig kjærlighetens, fredens og evighetens rike i foreningen mellom himmel og jord.

Forlag Bokvennen

Utgivelsesår 1992

Serie Romantikerserien den blå blomst (2)

Genre Romantikk

Våkn opp i deres celler,
Nå barn av gammel tid:
Kom ut av hver en kjeller,
Møt morgenen med flid.

Kun sjel er dere ennå,
Kun drøm og trylleri.
Gå inn i hulen, gå på!
Og få de tre på gli.

Er ikke enhver, selv den mest forvirrede drøm, en besynderlig tildragelse, som selv uten tanke på guddommelig tilskikkelse er en betydelig flenge i det hemmelighetsfulle forheng som med tusen folder faller ned i vårt indre?

Flos heftige ånd ble fulgt av den rolige fjære. De gamle orkaner la seg ved de hete, lidenskapelige jordskjelvs bryst. De ømme regnskurer så seg om etter den farverike bue som sto der blek og langt borte fra solen, som trekker den til seg. Den grove torden skrallet over lynenes dumheter bak de utallige skyene, som sto der med tusen fortryllelser og lokket de fyrige ynglinger til seg. De yndige søstre, Morgen og Aften, gledet seg stort over de to nykomlinger.