Utvalgte emner i katastrofefysikk

av (forfatter) og Vibeke Saugestad (oversetter).

Gyldendal 2007 Innbundet

Etter at mora dør i ei bilulykke, reiser Blue Van Meer rundt i USA sammen med faren, som foreleser på forskjellige universiteter. Da hun skal begynne på det siste året på high school, slår de seg ned i Stockton i North Carolina, hvor Blue skal gå på den fornemme skolen St. Gallway. Der kommer hun raskt inn i kretsen rundt den karismatiske læreren Hannah Schneider, og Blue er glad for at hun har fått venner. Det viser seg imidlertid raskt at de du stoler mest på, er de som svikter deg i neste øyeblikk, og så blir Hannah funnet hengt i skogen. Plutselig befinner Blue seg midt i oppklaringa av en sammensvergelse av svik og drap.

En eksepsjonell debutroman .; en kjærlighetshistorie, et klassisk «who-dunnit»-mysterium og en hyllest til filmen og verdenslitteraturen. Blue Van Meer er en oppvakt tenåring som siden morens død har reist USA rundt med sin arrogante, men hengivne far. Han er professor i statsvitenskap og gjesteforeleser. Når han kunngjør at de skal tilbringe hennes siste år på den private skolen St. Gallway, hilser hun beslutningen velkommen. Blue blir tatt opp i en gruppe utvalgte elever som den karismatiske læreren Hanna von Schneider er en slags mentor for. Blue er en ensom ung jente som tenker at hun endelig har funnet vennskap. Men ingenting er slik det ser ut. Snart blir Hanna funnet hengt i skogen, og Blue lærer at de du stoler mest på, er de som svikter deg i neste øyeblikk. Hennes fortelling avslører hvordan fantasien finner mening i de mest forvirrende tider, hvordan mennesker søker sammenheng, og hvordan de mørkeste hemmelighetene kan frigjøre oss. En fascinerende roman som forener de prøvelser en moderne oppvekst gir, med et klassisk «who-dunnit»-mysterium.Marisha Pessl vokste opp i Asheville, North Carolina. Nå bor hun sammen med mannen sin i New York. Utvalgte emner i katastrofefysikk er debutromanen hennes. Boken har fått strålende mottakelse og er solgt verden over.«Det er muligens Pessls presisjonsnivå, i samspill med, selvfølgelig, hennes evne til å skape et plott så godt at det hindrer deg i å gjøre noe annet enn å lese, som gjør henne til slik en spennende forfatter.» The Independent«Det er en briljant debut, garantert å føye seg inn i rekken av bøker som Den hemmelige historien og Jomfrudød, en av disse sjeldne utgivelsene som blir en kulthit og en klassiker i samme øyeblikk som de utkommer.» The Daily Telegraph

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205347779

EAN 9788205347779

Omtalt sted USA

Merkelig bok!!

Du elsker ingen før du har brukt tanntråd foran personen hundre ganger

Og det var det som var så oppsiktsvekkende med å bli forlatt, med plutselig å ikke være en del av en samtale, at tankene hadde hele verden for seg selv; de kunne vandre av sted i dagevis uten å treffe noen.

Et smil på størrelse med en Cadillac kjørte av sted med ansiktet hans.

Jeg begynte å lure på om ikke det å vokse opp i seg selv var en bløff, den bussen ut av byen som du er så opptatt av å vente på at du ikke legger merke til at den faktisk aldri kommer.

...et sånt bilde som dette av jentene, med armene hektet sammen som en kringle og brutale smil som boret seg inn i ansiktene deres som fiskekroker.

Bøker jeg har satt stor pris på av ulike grunner: ble sugd inn i historier, drømte meg bort, reiste langt, kjente verden på kroppen, ble opplyst, gråt, lo, ble skremt, ble rørt, ble et litt bedre menneske og angrer ikke på en eneste side.

Liker å lage lister og spesielt fra A til Å. Noen bokstaver er enkle å velge, andre så alt for mange gode alternativer, men ingen forfattere fikk være med to ganger. Ser jeg mangler noen bokstaver på slutten (Øya kommer ikke med av den grunn), men det betyr bare at jeg har noe å jobbe med...

Å nei, det januar igjen!! Jula er over, ute er det mørkt og ingen ferie før påske! Ai ai. Her er noen tips til gode og store bøker som varer ut denne og neste mnd. Kanskje de får våren til å komme raskere også? Lev vel:)

Bloggernes og bokelskernes kvinnekanon
- listen over bøker av og om kvinner alle menn burde lese.

Hos Karen

Jepp, 5 bøker jeg fikk/har lyst til å lese på grunn av bokomslaget. Uten nødvendigvis å vite noe om historien eller forfatteren. Grafisk design <333

Eg ryddar plass i bokhylla mi for tida, og sel ein del av bøkene. Finn du noko du vil ha? Sei i frå :)

• "Besettelse - en romantisk fortelling" av A.S. Byatt
  • "Om skjønnhet" av Zadie Smith