Fedreland

av (forfatter) og Finn B. Larsen (oversetter).

Cappelen Damm 2008 Heftet

Tyskland, 1964. Hitler har gjennomført "det tredje riket", grunnlagt et maktsentrum i øst og reorganisert de største byene etter sine egne visjonære ideer. I Albert Speers Berlin finner antihelten March en tidligere SS-mann i sjøen, død. Marerittet begynner da Gestapo kobles inn og ber March forsvinne. Hans liv settes på spill da han nærmer seg spørsmålet: hvordan er det mulig å drepe millioner og slippe unna? Da March forelsker seg i en amerikansk journalist, rakner alt i March's bevissthet. En lang rekke forbrytelser fører til en uunngåelig avsløring.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788202291013

EAN 9788202291013

Genre Kontrafaktisk litteratur Thrillere

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Tyskland

Uansett hvordan denne krigen slutter, har vi vunnet krigen mot dere. Ingen av dere vil få anledning til å fortelle om dette, men selv om noen skulle komme til å overleve, vil verden ikke tro dem. Det vil kanskje finnes mistanker, diskusjoner, undersøkelser av historikere, men det vil ikke være noen visshet fordi vi kommer til å ødelegge bevisene sammen med dere. Og selv om det skulle finnes enkelte beviser og noen av dere kommer til å overleve, vil folk si at begivenhetene dere beskriver er for uhyrlige til at det er mulig å tro på dem.

Å nei, det januar igjen!! Jula er over, ute er det mørkt og ingen ferie før påske! Ai ai. Her er noen tips til gode og store bøker som varer ut denne og neste mnd. Kanskje de får våren til å komme raskere også? Lev vel:)

Disse trosser sitt mørke med sterke og uforglemmelige lysglimt.

En av mine favorittbøker gjennom tidene, kan kanskje være noe for deg å lese i påsken?

• "Engelen i Arkhangelsk" av Robert Harris
  • "München" av Robert Harris