Ravnen

av (forfatter) og Bjørn Alex Herrman (oversetter).

Pelikanen 2017 Innbundet

Sibirs Kolyma-region, et permafrosthelvete lukket i evig mørke, den perfekte plasseringen for en hemmelig underjordisk russisk forskningsstasjon. Et sted så fjernt og hemmelig at det offisielt ikke eksisterer. Forskerne som jobber der kan aldri forlate stasjonen, men én forsker prøver desperat å formidle en beskjed til verden utenfor. Så desperat at han til slutt prøver å sende en bønn ut gjennom villmarken, over halve kloden, til den ene mannen i live som kanskje kan klare det umulige ...

"Den beste thrilleren jeg noen gang har lest."
Philip Pullman

"Sensasjonelt god. Smart tenkt og brilliant utført. En av de store thrillerne det siste århundret."
Charles Cumming

"Jeg har aldri lest en spenningsroman som så vellykket har klart å transportere meg til et hittil ukjent sted."
The Guardian

"Fantastisk ... Ravnen hører til der oppe sammen med Nattsvermeren, Casino Royale og Den usynlige spion."
Toby Young, Spectator

Forlag Pelikanen

Utgivelsesår 2017

Genre Thrillere

Omtalt sted Russland

I Sibirs mørke ligger en hemmelig, russisk forskningsstasjon. Den er så hemmelig at den egentlig ikke eksisterer. Forskerne som jobber her, kan aldri dra tilbake til sivilisasjonen, men en forsker prøver desperat å kontakte omverdenen. Det foregår nemlig et skjebnesvangert forskningsprosjekt på stasjonen. Kun en mann er kapabel til å komme seg inn til forskerne, men kommer budskapet fram til denne mystiske mannen, hvor er han, og vil han ta oppdraget?

Til tider meget teknisk, noe som kan virke kjedelig, men absolutt en spennende bok.

• "Med Stalin som gudfar - opptegnelser på knærne" av Eduard Kotsjergin
  • "Spionenes hus" av Daniel Silva
  • "Seks minutter i mai - hvordan invasjonen av Norge gjorde Churchill til statsminister" av Nicholas Shakespeare
  • "10:04" av Ben Lerner
  • "Clinch" av Martin Holmén