Mørk kyst

av (forfatter), Kari Risvik (oversetter) og Kjell Risvik (oversetter).

Press 2010 Innbundet

Joe Cashin har søkt avskjed fra drapsavsnittet, og flyttet tilbake hjembyen hvor han jobber han som eneste politimann. Da Charles Bourgoyne blir slått ned og drept, peker alt mot tre aboriginergutter, men Cashin er ikke overbevist. Det viser seg at landsbyen har en hemmelig fortid, og Cashin kommer borti både korrupsjon og fordommer i løpet av etterforskningen. Dette er første bok i Mørk kyst-serien.

VINNER AV DAGGER AWARDS SOM VERDENS BESTE KRIM Det skjer noe med deg når du har vært så nær ved å dø. Derfor hadde Joe Cashin søkt avskjed fra drapsavsnittet, og flyttet tilbake til kysten der han ble født. Nå er han bare landsbypurk. Sjelden tenker han på hvem han har vært. Helt til Charles Bourgoyne blir slått ned og drept. Alt peker mot tre aboriginergutter, alle vil helst peke på dem. Men Cashin er ikke overbevist. Mens tragedie ubønnhørlig følger tragedie, og stadig nye hemmeligheter avsløres, prøver han å holde fast på noe han burde latt gå. Mørk kyst er ikke bare en av de største internasjonale krimsuksessene de siste årene, men også en moderne litterær klassiker. Peter Temples bok overskrider de fleste sjangergrenser: et unikt portrett av det australske samfunnet, en hardkokt krim om makt, politikk og rasemotsetninger, en egenartet psykologisk roman om håp og desillusjon, familie og hjemsted, om behovet for å leve ærlig i en løgnaktig verden.

Forlag Press

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Australia

Klarte ikke å bli fengslet av denne historien. Avbrøt lesningen og la boka vekk. Tror ikke jeg kommer til å lese resren

min første Peter Templebok-men det blir ikke den siste- Knakende godt skrevet, mørk horisont men med håp og humor i synsranden , en antihelt som er det godes ridder-- flere løse tråder som kan fanges opp i neste bok --Sannhet. Den må jeg få fatt i snarest-- og sist men ikke minst Plottet er fra Australia -- så fjernt- og så nært litterært sett. Jeg prøvde å få boken til å vare--- for den var så god

Den første romanen jeg leste (mai 2013) skrevet av forfatteren. Jeg likte den. Et innlegg jeg skrev etter å ha lest den finner du her

Du kan kanskje spør hvorfor jeg har lest alle fire bøkene hvis jeg er misfornøyd med at det er for mange navn i tre av dem. Men det er forrykende gode bøker. De er utrolig spennende og fartsfylte og en lurer hele tiden på hvordan ting henger sammen og hva som kommer til å skje. Så om du bare kan klare å glemme litt at du ikke husker hvem som var hvem i alle tilfellene, vil du bli meget underholdt.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

"Jeg kan trenge en gave," sa Cashin. "Det er lenge siden noen ga meg en gave." "Å være i live er en gave," sa Rebb. "Hver minutt av hver time av hver eneste dag."

Cashin gikk rundt høyden og inn i vinden fra havet. Det var kaldt sent på høsten, de siste flammende bladene klamret seg til ambratrærne og lønnene som oldefarens bror hadde plantet, men det var like før de ga opp. Han likte denne tiden av året, de stille morgenstundene, likte den bedre enn våren.

Han tenkte på gutten som hadde lært ham å surfe i New South Wales. Det var kanskje i Ballina. Gavin het gutten. Han hadde latt Joe få låne et brett som mangler et svært stykke. "En hai, vet du" sa Gavin. "Beit gutten i to. Han trenger det ikke mer, så du kan godt få låne det." Da de dro videre, hadde Gavin gitt ham brettet. Hvor var Gavin nå? Og brettet? Cashin hadde vet så glad i det brettet. Den biten som manglet, hadde han tettet med tape. Jeg kjeder meg her vennen. Vi drar videre. Det var det moren sa hver gang de skulle flytte lenger nordover.

"Tør jeg spørre hvorfor du tok livvakten med?" sa Cashin. "Det har noe med jobben å gjøre. Bare en forholdsregel." Erica reiste seg. Cashin kom seg også på beina. "Er du blitt truet?" Erica rakte fem høyre hånd. "Det har med jobben å gjøre, herr kriminalbetjent. I min verden betyr det: konfidensielt. Adjø."

Kjell Risvik er ein av dei verkeleg store oversetterane vi har i Noreg, han har oversett ifrå spansk, portugisisk, katalansk, italiensk, fransk, tysk, engelsk og hebraisk, samt 6 andre språk. Her er lagt til nokon av dei han har oversatt for å vise hans repetoir. Det må nemnast at hans sambuar Kari Risvik også har bidratt ein del.

Leser gjerne litteratur som er fantasifull, spennende med mystisk plot om sommeren. Prøver å få en fin blanding av sjangere og tema. Har jo ikke lest disse enda, så vi får se om jeg har lykkes i det når sommeren er over:)

Her er en oversikt over alt jeg har lest i 2010

En av mine favorittbøker gjennom tidene, kan kanskje være noe for deg å lese i påsken?

Bøker kjøpt pr 24/11. Må bare få nok tid til å lese... Prioriteringer, prioriteringer.... ;)

• "Stjerneskudd" av Peter Temple
  • "Sannhet" av Peter Temple