Mørke dager

av (forfatter) og André Savik (oversetter).

Cappelen Damm 2012 Innbundet

En eldre kvinne blir funnet drept i sin egen seng i Shipcott. Hvordan har noen greid å komme seg inn og ta livet av kvinnen, uten å etterlate seg et eneste spor? Den lokale politimannen Jonas Holly blir satt på saken, og noen mener at han er skyldig i det som har skjedd. Dette er den andre boka fra småbyen Shipcott.

En ny, stor kriminalroman fra forfatteren av Blacklands.

Det er midtvinter i Shipcott, et gjennomsiktig samfunn der alle kjenner alle og der ingenting går upåaktet hen. Når en eldre kvinne blir funnet drept i sin egen seng, blir den lokale politimannen Jonas Holly satt på prøve. Hvordan har noen greid å komme seg inn og ta livet av kvinnen, uten å etterlate seg et eneste spor?

Jonas blir satt på sidelinjen når den brautende inspektøren Marvel overtar saken. Det kan dermed se ut som om hans første drapssak er over før den har begynt. Men saken er slett ikke over for Jonas. Noen håner ham og mener han er skyldig i det som har hendt - og følger med på hvert skritt han tar.

Anmelderne fremhever Belinda Bauer som den nye Minette Walters.

Utgivelsesår 2012

ISBN13 9788202357276

EAN 9788202357276

Genre Thriller

Omtalt sted Storbritannia

Spennende bok, med en ganske spesiell slutt!

Den andre boka av forfatteren. Leste den i februar 2013. Et lite blogginnlegg finner du her

Blev inte fängslad av den här så jag får ta upp läsningen vid ett annat tillfälle.

Without a breath of breeze to divert them, a million billion points of fractured light poured from the heavens, to be finally reunited under the moon in a brilliant carpet of silent white.

'Interesting,' said Marvel, which was what he always said when he had no interest.

..Exmoor, som hevet og senket seg i bølger lik et grønt og lilla hav mot landets nordlige kyst, hvor det møtte Bristolkanalen som kom fra den andre siden. Folk her bodde i bølgedalene og overlot de lyngdekkede toppene til solens luner, til vind, regn, sne og den tykke tåken som luktet av saltlake og krøp opp fra havet uten å bry seg om at dette var landjord og ikke vann, slik at en visket ut skillet mellom de to. Folk vandret over de utsatte toppene, men livene deres ble levd i Exmoors folder og krøllete daler, ute av syne for nysgjerrige blikk, på steder hvor lyder ikke bar lenger enn nærmeste hildring før de ble kvalt i et tykt teppe av lyng og gyveltorner.

Bøker kjøpt pr 24/11. Må bare få nok tid til å lese... Prioriteringer, prioriteringer.... ;)

De fleste bokelskere har helst sikkert en del bøker de har på vent til sommerferien. Her er mine. Hvilke er dine?

min egen huskeliste over bøker lest i 2011

• "Finders keepers" av Belinda Bauer