Nådens omkrets

Gyldendal 2011 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO

I 2010 finner man et flådd lik på et museum i Richmond, Virginia, og et til i et bokhvelv i Trondheim. Begge drapene ser ut til å ha en sammenheng med Johannesboken, en gammel tekst skrevet på pergament. Den amerikanske drapsetterforskeren Felicia Stone og den norske politimannen Odd Singsaker må forsøke å løse saken. Dette er den første boka om Stone og Singsaker.

Original krimhistorie med handlingstråder tilbake til 1500-talletI 1528 gjør en ung, omreisende fransiskanermunk et kort opphold i Bergen før han drar nordover. Med seg fra byen tar han et utvalg kniver og et ubehandlet skinn.Nesten fem hundre år senere dukker det opp et flådd lik på et museum i Richmond, Virginia, og ett til i et bokhvelv i Trondheim. Begge disse hendelsene ser ut til å ha tilknytning til en gammel, forunderlig tekst skrevet på pergament. Den første romanen om den amerikanske drapsetterforskeren Felicia Stone og den kreftopererte, norske politimannen Odd Singsaker er en fortelling om disseksjon, gamle bøker, blodige drap og sår som trenger tid for å gro.

Utgivelsesår 2011

ISBN13 9788205414921

EAN 9788205414921

Genre Politi og detektiver

Omtalt sted Trondheim Virginia

Lesenivå Voksen

Tildelt litteraturpris Norli debutantpris 2011

Ok underholdning, men det er for mye som skjer, og det som skjer er ikke spesielt troverdig

"Nådens omkrets" av Jørgen Brekke 12.07.12 er en godt skrevet og spennende bok med mye hopping i tid og sted, noe jeg normalt ikke er så glad i - men her funket det godt. Boka har god driv, men samtidig bra med utmaling av både tider og steder. Akkurat utmaling av døde kropper skremmer ikke meg, så for meg blir blodsøl søling med bokstaver - men det hører vel med i en bok som kalles krim. At mange drapsdtterforskere har lyst på en dram av og til forstår jeg godt, men at mange krimforfattere må legge inn en sånn egenskap forstår jeg ikke. Det var, etter min mening, også andre "dirty triks" han med fordel burde droppet, men det blir feil å skrive om dem her. Spesielt morsomt å lese om gatebeskrivelser fra Trondheim, hvor jeg har bodd halve livet.
Anbefaler boka, og gleder meg til å begynne på "Drømmeløs" av samme forfatter.

Det er herlig når ein har høge forventningar til ei bok, og ein ender opp med å like den enno betre enn ein hadde våga å håpe på. Slik var det for meg med denne boka.

Krim-historia dreier seg om to makabre drap, eit i Trondheim og eit i Richmond, Virginia. Parallelt med dette blir det fortalt ei historie frå 1500-talet som er knytta til bakgrunnen for mordmysteriet. Slike skifte mellom ulike tidsepoker og geografi er heilt etter min smak. Når historiene som er fortalt åpenbart er basert på god detaljkunnskap om litteratur og historie må det berre bli bra. Det at eg sjølv har budd både i Trondheim og Virginia satte ein ekstra spiss på leseopplevinga.

Forfattaren gjer i eit etterord greie for kvar som er fakta og kva som er fiksjon i forteljinga. Dette er eg takksam for, der sparte han meg for eit par timar med wikipedia-leiting.

Det har kome to bøker til i denne serien med Trondheims-krim. Skal lesast. Definitivt.

Glimrende debut fra Brekke. Overraskende vendinger og flotte karakterer.

Man kan si at Nådens omkrets var forutsigbar på mange måter, men samtidig så mangfoldig og spennende at den var vel verdt å lese. Og, ja, jeg skal absolutt lese Jørgen Brekkes nyeste bok, Drømmeløs som kom ut i 2012. Jeg gleder meg! Dette synes jeg var mesterlig levert av en debutant! Jeg var fanget fra begynnelse til slutt!

les hele omtalen min her:
Bestialsk spennende!

Vi har jo han politimannen i Oslo. Jeg husker ikke hva han heter, sa Jensen. Han løste en seriedrapssak i Australia på 1990-tallet. Har visst gått på fylla siden.

Om ekteskapet ditt kan etterforskes i noen uker av Trondheimspolitiet uten at det dukker opp et motiv for drap hos noen av partene, så er det et ganske solid ekteskap.

Hvordan foretrekker du skalpellen, skarp, middels skarp eller sløv?

Jeg vet ikke hvordan det er med andre lesere, men dette sitatet på tittelbladet gir i alle fall meg en ørliten, grøssende og frydefull forventning til det kommende innholdet.

Hvordan foretrekker du skalpellen, skarp, middels skarp eller sløv?

Det har under tidens gang og gjennom nitid forskning blitt nokså klart at Poes død skyldtes en av følgende årsaker: hjernehinnebetennelse, hjernesvulst, syfilis, apopleksi, mangel på ett eller flere enzymer, diabetes, en eller annen mindre vanlig hjernesykdom, alkoholisme, en overdose medikamenter, misbruk av opium, kolera, kvikksølvforgiftning, blyforgiftning, en annen form for tungmetallforgiftning, selvmord som følge av depresjon, en sykdom på hjertet, at han ble sjanghaiet, dopet og tvunget til å stemme på et bestemt parti under et valg i 1849, eller rabies. Men noen helt entydig dødsårsak har man ikke kunnet fastslå.

Denne listen er mest for min egen del. Her putter jeg inn alle bøker jeg har i min bokhylle hjemme i stuen, bøker jeg faktisk eier selv. Det er ellers vanskelig å holde oversikt over hva jeg har og ikke har med mindre jeg faktisk står å ser i bokhylla mi.

Her følger en oversikt over bøker jeg har lest i 2012.

Hadde et mål om 100 bøker, det var visst litt optimistisk. Så satser på 25 i 2014.

• "Drømmeløs - kriminalroman" av Jørgen Brekke
  • "Menneskets natur - kriminalroman" av Jørgen Brekke