Doktor Fredrikis kabinett

kriminalroman

Gyldendal 2014 Innbundet

Dette er den andre boken om politimester Nils Bayer.

En søvngjenger med profetiske evner, et mystisk kabinett ... og et uforklarlig drap

Trondheim anno 1769: Politimester Nils Bayer har lovt å holde seg unna de sterke drikker i et forsøk på å vinne kropiken Ingrid Smeddatters kjærlighet. I tillegg sliter han med helsen, men får liten tid til sengeleie. Først dukker det blodige liket av en ung jente opp i et skogholt utenfor byen. Så vender byens tidligere lege, Stadsfysikus Fredriki, tilbake etter over ett år i utlendighet, han har med seg et mystisk kabinett og en søvngjenger med profetiske evner. Bayer får annet å tenke på enn numne lemmer og hyppig vannlating. Snart virvles politimesteren inn i en spiral av hendelser, som kan vise seg å være mer dødelig enn sykdommen han bærer på.
I Doktor Fredrikis kabinett tar Jørgen Brekke en pause fra serien om førstebetjent Odd Singsaker, men leserne av disse bøkene vil likevel gjenkjenne den gretne, men skarpsindige politimesteren Nils Bayer fra Singsaker-romanen Drømmeløs, der han spiller en viktig rolle i fortellingens historiske partier.

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788205462625

EAN 9788205462625

Serie Politimester Nils Bayer (2)

Genre Politi og detektiver Krim Historisk litteratur

Omtalt tid 1700-tallet

Omtalt sted Trondheim

"Doktor Fredrikis kabinett", Jørgen Brekke.
'Ingen kan skjule lykke, sorg, hat, tvil, ja, men ikke lykke'
På min evige søken etter gode setninger i bøkene jeg leser, var dette den beste i denne boka. At jeg likevel fullførte, er pga jeg liker å lese historier fra min egen by, mitt eget nabolag. Brekke er en ålreit fyr, jeg har lest de tre forrige bøkene, så jeg gledet meg til denne, hvis handling er lagt til ei uke på slutten av 1700-tallet, med godgutten Nils Bayer som politimester. Bortsett fra den setninga, var det Nils sine samtaler med en Mr. Engel, som kan være Thomas Angel, om litteratur som var mest spennende. Riktignok hevet boka seg ca halvveis, med en avsluttning som på en måte ble en litt morsom farse.
Bedre lykke neste gang til Jørgen Brekke. Hans bok nummer to er hans beste. Dette bar preg av hastverk. Noen sider var så fulle av han. Så mange setninger begynte med han, at jeg ble forstyrret og begynte å telle.

Jeg er meget glad i romaner, gjerne krim, hvor scenen er satt til fordums tider.
Her skjer det hele på 1700 tallet og Brekke gjenskaper en fin "gammeldags" stemning gjennom hele boka. Språket, høfligheten, tenkemåten, alt dette befester historien som "autentisk" og løfter boka flere hakk. Hovedpersonen, Nils Bayer, har tatt seg selv i nakken siden forrige fortelling og i håp om å forenes med sin Ingrid, mot står han den ene fristelsen etter den andre.
Jeg synes boka utvikler seg fint lenge, og jeg lar meg velvillig dras inn i mystikken rundt Fredrikis kabinett og de tvilsomme personene rundt dette. Men lite er som man først tror i denne boka. Etterhvert ingenting, faktisk. Det hele blir litt kaotisk og på samme måte som alle hans tidligere bøker, dras historien mot en lite troverdig avslutning. Altfor komplisert etter min mening.
Likefullt en av Brekkes absolutt beste.

For det første må jeg få si at omslaget på denne boka er noe av det tøffeste jeg har sett :) Den drar iallefall mine øyne rett på boka og det er vel noe av det viktigste for ei bok. Omslaget har mye å si for førsteinntrykket . Det er jo det som gjør at du tar opp en bok og leser hva den handler om !
Så, dette er Jørgen Brekkes fjerde krim. Handlingen i alle sammen foregår i Trondheim, men mens de tre første har Odd Singsaker som etterforsker er denne en sidehistorie fra 1700-tallet der politimester Nils Bayer står for etterforskningen.

Trondheim 1769: Politimester Bayer har lovt å holde seg unna sterke drikker for å vinne hjertet til kropiken Ingrid Smeddatter. Han sliter også med helsen men har lite tid til å pleie seg selv. To soldater finner kroppen til en ung pike som er drept. Samtidig kommer en gammel kjenning tilbake til byen. Tidligere lege Fredriki dukker opp med et mystisk kabinett og ønsker å holde en forestilling. Politimester Bayer får etter hvert mye å bryne sin eminente hjerne på, og snart virvles han inn i en spiral av hendelser som blir tunge å bære for Bayer.

Jørgen Brekke blir bare bedre og bedre på å skrive:) Doktor Fredrikis kabinett er en godbit av de sjeldne! Språket...så.herlig, språk fylt av god gammeldags høflighet som vi aldri opplever lenger. Dette gjør historien så bra, så livlig og en fornøyelse å lese. Og den gretne og sinte politimesteren Nils Bayer som innerst inne er fylt med sorg, savn og kjærlighet, du må bare like han ! Intens spennende,trist, morsom, sjokkerende, irriterende......så bra var den at den fortjener terningkast: 6 !!

Kanskje Brekkes svakeste til nå, men det betyr ikke at denne er dårlig. Men plottet blir litt tynt mot slutten. Og ikke alle personene er like tydelig tegnet. Likevel, absolutt lesverdig, miljøet er levende og historien til tider svært spennende.

Klærne var fargerike og ustelte, som moralen hans

Bayer visste et og annet om Barths avhørsmetoder, og mente de var uttrykk for omtrent like deler av latskap og ondskap.

Her legges alle bøker jeg har lest i 2014 inn. Et mål for i år er å lese mer skjønnlitteratur, for jeg begynner å bli lei av alle krimbøkene!

Bøker eg har lest, eller har leseklare i bokhylla, der det er ein yrkestittel i tittelen.

Dette er de bøkene jeg har lest i 2017. Boktitler blir lagt inn etterhvert som de er lest.

Uthevet tekst

Kulturfondbøker - Norsk skjønnlitteratur 2014