Jenta som sluttet å snakke

krim

Aschehoug 2014 Innbundet

En kvinne blir funnet drept i sin egen stue i den idylliske kystbygda Losvika. Hun sitter i en stol ved vinduet med utsikt til alle som kommer og drar. Hun er sminket og kledd i en lang, sort silkekjole. Kvinnen er datteren til en predikant som ble funnet drept i det samme huset ett år tidligere. Drapet er ikke blitt oppklart, og folk i bygda er redde for at det går en drapsmann løs.
Journalisten Kajsa Coren begynner å grave i drapsofferet fortid. Folk omtaler kvinnen som ensom og annerledes
hun hadde nesten ingen kontakt med andre mennesker, og hun snakket aldri. Kajsa skjønner at kvinnen tilbragte dagene i stolen ved vinduet, og at hun visste mye om mange. For mye?
Da en ung jente forsvinner, øker folks frykt i takt med stormen som er på vei inn fra havet.

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788203357664

EAN 9788203357664

Genre Krim

Omtalt sted Herøy (Møre og Romsdal)

"Jenta som sluttet å snakke", Trude Teige

Viktig og alvorlig tema dette her med grafsende menn i nære familiære, eller andre nære relasjoner, la det være seg både i idrett eller andre organisasjoner hvor folk med stor aldersforskjell også har et maktmessig overtak. Vi leser jo stadig vekk om overgrep i lukkede miljøer med foldede hender. Og at hun får fokus på slikt og bruker egne opplevelser til det synes jeg er topp.

Som Herøyværing i trøndelag er det jo også artig at Trude skriver fra området jeg kommer fra, så jeg synes den var både spennende og underholdende - selv om jeg synes at virkemidler som dårlig vær når det "stormer som verst" og telefoner som ikke virker i kritiske faser er oppbrukt for.
At det også er kunstig tette relasjoner og at folk får med seg det meste, er det lett å bortforklare når hun legger handlinga til et bittelite sted. Lurt.

Jeg har likt alle bøkene om Kajsa så langt, også denne! Faktisk er denne flere hakk bedre enn de forrige! :D Tidligere har jeg skjønt løsningen før Kajsa. Det er nedtur. Denne gangen var det derimot en mye mer innviklet løsning! :)

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

God bok, nokså spanande. Men kvifor er dei allerfleste menn i boka slemme?

Ælskar verkligen de hær deckarna om Kajsa Coren och hennes familj på en ø i det yttersta kustbandet i Sunnmøre. Det hanlar minst lika mycket om vilka vi ær som personer mot varandra, om hoppløshet, øvergrepp, kristna tvångstrøjor och skenheliga predikanter.

Hva visste de om bedehusmiljøet? Hun hadde faktisk bare gode minner derfra. Forbandt bedehuset med hyggelige opplevelser, basarer, speidern, barnekoret og juletrefester. Som voksen så hun de andre sidene også. Konformiteten. Mangelen på vidsyn og inkludering, og ikke minst dobbeltmoralen hos enkelte. Motsetningen mellom nestekjærlighet og fordømmelsen av annerledestenkende.

Her legges alle bøker jeg har lest i 2014 inn. Et mål for i år er å lese mer skjønnlitteratur, for jeg begynner å bli lei av alle krimbøkene!

Egen oversikt over leste bøker

• "I sannhetens navn" av Viveca Sten
  • "Svik - krim" av Trude Teige