Jenta som sluttet å snakke

krim

Aschehoug 2014 Innbundet

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788203357664

EAN 9788203357664

Serie Kajsa Coren (4)

Genre Krim

Omtalt sted Herøy (Møre og Romsdal)

Nok en bra bok fra Teige.
Denne gang fra miljøet rundt bedehusene på vestlandet, i mix med overgrep, fyll og masse dobbelt moral.
Det hele er overbevisende og bra skrevet. Og ganske spennende til tider. Det kunne blitt en solid femmer, men synes slutten ødelegges av overdrivelser og flittig bruk av tilfeldigheter, som det blir vanskelig å tro på.
Det stormer på havet, redningsmannskaper stenges effektivt ute da sjøen slår over alle broer, samtidig med telefon nettet slutter å virke, både for fast telefoner og mobil. Viktige beskjeder gis, men mottager oppfatter akkurat lite nok til ikke å bli advart mot dødelige farer.
Det som kunne blitt en meget spennende avslutning blir da mer et, ...jesp.

"Jenta som sluttet å snakke", Trude Teige

Viktig og alvorlig tema dette her med grafsende menn i nære familiære, eller andre nære relasjoner, la det være seg både i idrett eller andre organisasjoner hvor folk med stor aldersforskjell også har et maktmessig overtak. Vi leser jo stadig vekk om overgrep i lukkede miljøer med foldede hender. Og at hun får fokus på slikt og bruker egne opplevelser til det synes jeg er topp.

Som Herøyværing i trøndelag er det jo også artig at Trude skriver fra området jeg kommer fra, så jeg synes den var både spennende og underholdende - selv om jeg synes at virkemidler som dårlig vær når det "stormer som verst" og telefoner som ikke virker i kritiske faser er oppbrukt for.
At det også er kunstig tette relasjoner og at folk får med seg det meste, er det lett å bortforklare når hun legger handlinga til et bittelite sted. Lurt.

Jeg har likt alle bøkene om Kajsa så langt, også denne! Faktisk er denne flere hakk bedre enn de forrige! :D Tidligere har jeg skjønt løsningen før Kajsa. Det er nedtur. Denne gangen var det derimot en mye mer innviklet løsning! :)

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

God bok, nokså spanande. Men kvifor er dei allerfleste menn i boka slemme?

Hva visste de om bedehusmiljøet? Hun hadde faktisk bare gode minner derfra. Forbandt bedehuset med hyggelige opplevelser, basarer, speidern, barnekoret og juletrefester. Som voksen så hun de andre sidene også. Konformiteten. Mangelen på vidsyn og inkludering, og ikke minst dobbeltmoralen hos enkelte. Motsetningen mellom nestekjærlighet og fordømmelsen av annerledestenkende.

Her legges alle bøker jeg har lest i 2014 inn. Et mål for i år er å lese mer skjønnlitteratur, for jeg begynner å bli lei av alle krimbøkene!

Uthevet tekst

Egen oversikt over leste bøker

• "Aldri tilgi - en Kajsa Coren-krim" av Trude Teige
  • "Løgnere - en Kajsa Coren-krim" av Trude Teige