Pasienten

krim

Aschehoug 2017 Innbundet

En krimroman om de katastrofale følgene det kan få når mennesker ikke blir behandlet med respekt og verdighet. Pasienten: Han kalte seg Krøsus og var psykiatrisk pasient på Dikemark i over femti år. «De dreper pasienter her», er det siste han hvisker før han dør i 1993. En av de få som snakket med Krøsus, var lille Julia. Forsvinningen: I 2002 forsvinner den da atten år gamle Julia sporløst fra Enden, en liten bygd på Sunnmøre. Drapet: Etter mange år kaster et drap nytt lys over både Julias forsvinning og det som foregikk på et nervesanatorium på Julias hjemsted. Når Kajsa Coren får en privat forespørsel om å undersøke hva som kan ha skjedd med Julia, bringer det henne rett inn i drapsetterforskningen. Et ukjent Munch-maleri og psykiatrisk forskning spiller uventet sentrale roller.

ISBN13 9788203362408

EAN 9788203362408

Genre Krim

Omtalt sted Herøy (Møre og Romsdal)

Spennende og interessant historie fra psykiatriens verden. Har vært på Dikemark og gått tur på området, så historien bringes litt nærmere når det er fra nærområdet. Kjekt gjensyn med Kajsa Coren, gleder meg til fortsettelsen.

Velskrevet og uhyggelig interessant om psykatri og grådighet. Les gjerne mer i min omtale her

Det er tirsdag. I morgen kommer onsdag. En dag om gangen.

• "Siste åndedrag" av Robert Dugoni
  • "Guden - kriminalroman" av Jørgen Jæger