Før jeg sovner

av (forfatter) og Peter A. Lorentzen (oversetter).

Bazar 2012 Innbundet

Christine ble funnet naken og forslått på motorveien, uten å vite hva som hadde skjedd. Flere år etter har hukommelsen fremdeles ikke kommet tilbake, til tross for mange år med terapi. Terapeuten har fått henne til å skrive ned det hun husker, og ved hjelp av notatboken avdekker hun stadig nye og skremmende ting fra fortiden.

Før jeg sovner er fjorårets mest oppsiktsvekkende krimdebut. SJ Watsonvar totalt ukjent april 2011. Nå er han en enorm suksess verden over. Debutromanen er solgt til 42 land, og ble tidligere i høst belønnet med to av de gjeveste prisene i bokbransjen; The Crime Writers Association DaggerAward og Galaxy National Book Award. Boken tar oss med inn i en verden som tvinger deg til å oppleve hvordan det ville være å miste hukommelsen hver kveld når du sovner, for så å våkne neste dag uten et eneste minne verken om dagen i går eller fortiden. Du husker ikke hva du heter, hvem du er, eller menneskene rundt deg. Du kjenner ikke mannen du våkner opp ved siden av hver morgen. Den fremmede sier han er mannen din. Snakker han sant? Og kan du stole på ham? Velkommen til Christines verden.

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2012

Genre Thriller

Omtalt sted London

Vet du hvem du er og hvem du er sammen med?

Jeg bruker som regel å omtale bøkene i rekkefølgen som jeg har lest dem, men denne gangen gjør jeg et lite unntak og skyver denne litt frem i køen. Grunnen? Jeg kan ikke vente med å skrive om den!

Først av alt vet jeg ikke riktig hvor jeg skal begynne, men skal gjøre så godt jeg kan å si litt om handlingen uten å overdrive. Christine Lucas mister hukommelsen etter en ulykke. Men hukommelsestapet hun lider av er litt spesiell. For hver gang hun sovner, glemmer hun absolutt alt dagen etter og hver dag må mannen hennes, Ben, fortelle hvem han er, hvem hun er, hvor hun er, hvordan livene deres er etc... Tenk deg å leve slik hver jævla dag. (Unnskyld språket). Jeg ville ikke ha holdt ut den uvissheten hele tiden. Det ville ha vært utrolig plagsomt.

Fikk først vite om Before I go to sleep gjennom Goodreads og ble veldig nysgjerrig. Den har fått mange gode omtaler og plottet høres jo veldig spesielt ut, så jeg måtte bare lese den selv. Jeg elsker psykologiske thrillere! Det er ikke akkurat en thriller da. Mye av handlingen går sakte fremover. Vi blir godt kjent med Christine og hennes frustrasjon.

Jeg hadde aldri før hørt om SJ Watson, og var sikker på at det var en kvinne som hadde skrevet boka, men etter å ha sett et intervju av forfatteren på youtube, viste forfatteren seg å være en skallet mann. Jeg syns han skrev fra kvinnelig perspektiv så utrolig bra så jeg hadde bare regnet med at forfatteren var kvinne. Så gjett om jeg ble overrasket.

Selve plottet er spesielt, men ikke særlig originalt. Det gjorde ikke noe i det hele tatt, fordi Watson er en dyktig skribent og ga handlingen skikkelig driv. Jeg måtte hele tiden vite hva som ville skje videre selv om jeg hadde en viss anelse. Og selv om jeg hadde rett om hva som egentlig foregikk så var det like spennende å lese! For man tenker jo hva i all verden ville man selv ha gjort i en slik situasjon? Glemme hvem man er hver dag og dem man har rundt seg. Hvem kan man stole på? Høres utrolig slitsomt ut og jeg vet at det hadde ikke jeg holdt ut. Så derfor er denne boka veldig spennende på mange plan.

Before I go to sleep er en tankefull, engasjerende og givende psykogolisk thriller (eller kanskje jeg bør kalle den psykologisk roman?). Uansett så var den fryktelig, fryktelig spennende og jeg håper å komme over flere lignende bøker i fremtiden! Kommer definitivt til å lese flere bøker av SJ Watson!

Denne hadde jeg gledet meg til og mulig forventningene var for høye... Språket var amatørmessig og hele plottet virker unaturlig. Jeg ble svært skuffet over denne boka som for min del ble kjedelig og uten store overraskelser.

Kjempespennende bok. Kunne liksom ikke stoppe,,, måtte bare høre mer og mer og mer.... Til det var slutt. Fascinert over menneskets hukommelse og hva det egentlig er. Hva sker med oss når vi ikke har noen fortid? Har ofte ønsket jeg kunne glemme fortiden, men etter denne boken vet jeg neimen ikke :)

Før jeg sovner av S J Watson- en spennende og litt ekkel psykologisk thriller
Da jeg leste anmeldelsen av denne boka i fjor en gang, tenkte jeg at denne hadde jeg lyst til å lese. Nå har jeg gjort det. Nei, forresten; nå har jeg hørt den. For denne hørte jeg på lydbok. I bil.

Jeg har kjørt mye bil i det siste, lange og korte strekk. Og denne boka egnet seg bra som lydbok, godt lest av Nina Woxholt.

Boka er skrevet av debutant S J Watson, som er en mann. Hovedpersonen er en kvinne, som etter en ulykke lider av hukommelsestap. Hun våkner en dag med en mann ved siden av seg som sier han er hennes ektemann, men som hun selv ikke kjenner igjen. Ved hjelp av timer hos terapeut og en dagbok hvor hun skriver ned minner som dukker opp, settes bitene sammen til et puslespill hvor det som skjedde blir avdekket, og Christines liv rulles opp.

Er mannen hennes ektemann? Hvem skal hun tro på? Terapeuten eller mannen eller venninnen Claire? Var det en ulykke?

Før jeg sovner er en ekkel og veldig spennende roman. Det er også interessant å lese om hukommelsestap. Om hva som skjer i hjernen. Denne historien er bygd på faktiske hendelser sier forfatteren i etterordet. Anbefales.

La denne boken under kategorien krim, men det er vel egentlig mer en spenningsbok.
Fin, godt skrevet og interessant fra start til slutt. Jeg trodde hele tiden jeg hadde svaret, og er alltids glad i en liten tvist.
Jeg hadde en god stund en aning om hva som kom til å skje, så jeg ble ikke helt sjokkert. Allikevel en spennende bok!

Mål for 2013: fullføre 50 av disse bøkene.

--En bok basert på et eventyr
--En bok som har vunnet National book award
--En Young Adult bestselger
--En bok du ikke har lest siden ungdomsskolen
--En bok med handling fra ditt hjemsted
--En bok oversatt til engelsk
--En kjærlighetshistorie med handling i fremtiden
--En bok hvor handlingen er i Europa
--En bok på under 150 sider
--En New York Times bestselger
--En bok som blir til film dette året
--En bok anbefalt av noen du akkurat har møtt
--En selvutviklingsbok
--En bok du leser ut på en dag
--En bok skrevet av en kjendis
--En politisk memoar
--En bok som er minst 100 år eldre enn deg
--En bok på mer enn 600 sider
--En bok fra Oprah's bokklubb
--En science- fiction roman
--En bok anbefalt av et familiemedlem
--En tegnet roman
--En bok publisert i 2016
--En bok hvor hovedpersonen har samme yrke som deg
--En bok hvor handlingen er om sommeren
--En bok og dens prequel
--Et mordmysterium
--En bok skrevet av en komiker
--En dystopi
--En bok med blått omslag
--En diktsamling
--Den første boken du ser i en bokhandel
--En klassiker fra det 20 ende århundre
--En bok fra biblioteket
--En selvbiografi
--En bok om en roadtrip
--En bok om en kultur du er ukjent med
--En satirisk bok
--En bok hvor handlingen foregår på en øy
--En bok som garantert vil gi deg glede

Flere lyst til å lese bøker.

Bøker jeg vil lese i 2013

Denne listen inneholder bøker jeg har lest i 2016. Inkluderer også bøker jeg har startet på tidligere, men som fullføres i løpet av dette året.
Målet er å lese minst en bok i uka!

• "Syndenes forlatelse" av John Hart
  • "The widow" av Fiona Barton