Filledokka

av (forfatter) og John Erik Frydenlund (gjendikter).

Vigmostad Bjørke 2017 Heftet

Ett lik. Seks ofre. Og en forferdelig deadline.
Hele nasjonen er besatt av den beryktede «filledokkemorderen».
Hver eneste nyhetssending og avisoverskrift er besatt av historien.
Et lik blir funnet bestående av avskårede kroppsdeler fra seks ofre som er sammensydd som en filledokke.

William Fawkes ved London Metropolitan Police settes på saken. Han er nettopp gjeninnsatt i stillingen som etterforsker. Med seg har han sin tidligere kollega, etterforsker Emily Baxter.
Filledokkemorderen gjør narr av politiet ved å sende en liste med navn til media. Og datoen for når han akter å ta livet av de navngitte.
De har seks personer de skal redde. Klarer Fawkes og Baxter å stoppe morderen når hele verden gransker hver eneste bevegelse de foretar seg?

Sagt om boken:
«Dette er Broen på steroider.» Ian Rankin

«Daniel Cole brakdebuterer med en mørk seriemorderthriller med et svært ambisiøst plott, og en krimhelt som setter spor.» Bokelskerinnen

Om forfatteren:
Daniel Cole (f. 1983) har skapt furore med krimdebuten «Filledokka», allerede før den ble utgitt i Storbritannia i februar 2017. Lenge før romanen ble publisert, var den allerede solgt for oversettelse i 33 land. Daniel Cole bor i Bournemouth. Han har jobbet som ambulansesjåfør og vært ansatt i dyrevelferdsorganisasjonen RSPCA, samt i sjølivredningsorganisasjonen RNLI.
Følg Daniel Cole på Twitter @Daniel_P_Cole.

Forlag Vigmostad Bjørke

ISBN13 9788241913587

EAN 9788241913587

Serie VB pocket

Omtalt sted London

Deilig krim fra Londons gater! Et godt oppbygd persongalleri, tvister man ikke forutser og en god penn. Denne boken har det meste for en krimelsker, og hovedpersonen er akkurat passe trøblete og dyster til sinns. Håper det kommer mer av Daniel Cole.

"Så langt har vi sju døde, og som de eneste drapsvåpnene; en inhalator, blomster og en fisk." Simmons ristet vantro på hodet. "Du husker de gode gamle dager, da folk hadde anstendighet nok til bare å gå bort og skyte jævelen?
"Ja, det var tider," sa Wolf.....

Han labbet avgårde langs hovedgata mot tre kommunale blokker som raget over alt annet innen synsvidde, velsignet uvitende om at de var en skamplett og en plage for resten av befolkningen, som ville ha revet dem om de fikk sjansen til det. Om ikke annet hadde arkitektene bak uhyrlighetene valgt å male dem i en farge som sto perfekt til den "nitriste, forurensede, regnvåte, grå himmelen over London", noe som gjorde dem bortimot usynlige nitti prosent av året.

• "Flokkdyr" av Tana French
  • "Ultimatum" av Anders De la Motte
  • "Jordfast" av Graham Norton
  • "Kjemikeren" av Stephenie Meyer
  • "Four - a Divergent collection" av Veronica Roth
  • "Kvinnen ved jordas kant - en saga om Frøydis Eiriksdatter" av Gunhild M. Haugnes
  • "På overflaten flyter vannliljene - kriminalroman" av Frode Eie Larsen
  • "Syndefall i Wilmslow" av David Lagercrantz
  • "Lille linerle - kriminalroman" av Myriam H. Bjerkli
  • "Slangeskriftene" av Jessica Cornwell
  • "Er du med på leken" av M.J Arlidge
  • "Skrik under vann" av Jeanette Øbro Gerlow