Filledokka

av (forfatter) og John Erik Frydenlund (gjendikter).

Vigmostad Bjørke 2017 Heftet

Ett lik. Seks ofre. Og en forferdelig deadline.
Hele nasjonen er besatt av den beryktede «filledokkemorderen».
Hver eneste nyhetssending og avisoverskrift er besatt av historien.
Et lik blir funnet bestående av avskårede kroppsdeler fra seks ofre som er sammensydd som en filledokke.

William Fawkes ved London Metropolitan Police settes på saken. Han er nettopp gjeninnsatt i stillingen som etterforsker. Med seg har han sin tidligere kollega, etterforsker Emily Baxter.
Filledokkemorderen gjør narr av politiet ved å sende en liste med navn til media. Og datoen for når han akter å ta livet av de navngitte.
De har seks personer de skal redde. Klarer Fawkes og Baxter å stoppe morderen når hele verden gransker hver eneste bevegelse de foretar seg?

Sagt om boken:
«Dette er Broen på steroider.» Ian Rankin

«Daniel Cole brakdebuterer med en mørk seriemorderthriller med et svært ambisiøst plott, og en krimhelt som setter spor.» Bokelskerinnen

Om forfatteren:
Daniel Cole (f. 1983) har skapt furore med krimdebuten «Filledokka», allerede før den ble utgitt i Storbritannia i februar 2017. Lenge før romanen ble publisert, var den allerede solgt for oversettelse i 33 land. Daniel Cole bor i Bournemouth. Han har jobbet som ambulansesjåfør og vært ansatt i dyrevelferdsorganisasjonen RSPCA, samt i sjølivredningsorganisasjonen RNLI.
Følg Daniel Cole på Twitter @Daniel_P_Cole.

Forlag Vigmostad Bjørke

ISBN13 9788241913587

EAN 9788241913587

Serie VB pocket

Omtalt sted London

Deilig krim fra Londons gater! Et godt oppbygd persongalleri, tvister man ikke forutser og en god penn. Denne boken har det meste for en krimelsker, og hovedpersonen er akkurat passe trøblete og dyster til sinns. Håper det kommer mer av Daniel Cole.

Krimromanen Filledokka (Ragdoll) av Daniel Cole starter med siste dag i en rettssak i rettsbygningen Old Bailey i London i 2010. Media har gitt saken til «Kremasjonsmorderen» stor oppmerksomhet. På publikumsgalleriet sitter William Oliver Layton-Fawkes med tilnavnet Wolf, politimannen som har fått den tiltalte seriemorderen arrestert. Samantha, et av jurymedlemmene, observerer:

«Wolf hadde vært til stede hver bidige dag av den førtiseks dager lange rettssaken. Han tilbrakte de endeløse timene med å stirre uttrykksløst mot tiltaleboksen fra sin unnselige plass ved utgangen. Han var en tettbygd mann med værbitt fjes og dyptsittende blå øyne, og så ut som om han var i begynnelsen av førtiårene. Samantha tenkte at han kunne ha vært en ganske tiltrekkende mann, om han ikke hadde sett ut som om han hadde vært sammenhengende våken i månedsvis og at all verdens tyngde hvilte på hans skuldre - men det gjorde han altså.»

Seriemorderen som er tiltalt for å ha drept tjuesju kvinnelige prostituerte i alderen fjorten til atten år blir frikjent – en flertallskjennelse ti mot to. Wolf reagerer på frikjennelsen med å gå til angrep på tiltalte.

I 2014 - fire år etter møter vi Wolf igjen. Kremasjonsmorderen er nå fengslet, han begikk et nytt drap etter at han ble frikjent og løslatt. Wolf er tilbake i Met Police i London som politietterforsker. Nå kjent som Fawkes fra «rettsalmassakren». Med utsikt til hans egen leilighet har politiet gjort et makabert likfunn som pressen etterhvert kaller Filledokka. Funnet som kollegaen Emily Baxter introduserer Wolf for er en torso der morderen har sydd på hode, armer og ben. Kroppsdelene er fra seks forskjellige ofre. Den første delen som blir identifisert er hodet til Kremasjonsmorderen.

Media gir også denne saken stor oppmerksomhet, og en disse er ekskona til Wolf, Andrea. Hun kontakter Wolf og viser han bilder av liket hun har fått fra morderen. Men i tillegg har hun fått en liste med navn over seks nye ofre og dato for når de skal drepes. Borgermesteren Turnble er den første på lista og han skal morderen ta livet av samme dag. Det blir en kamp mot klokka.

Filledokka er utgitt i februar 2017 og er Daniel Coles debutroman. På bokomslaget er det opplyst at boken er solgt for oversettelse til 33 land. Ifølge theguardian.com er også rettighetene til å filmatisere boken solgt. Utgaven jeg har lest er et leseeksemplar fra forlaget Vigmostad & Bjørke som har utgitt boken på norsk.

Filledokka er en bok med mye fart og spenning. Mange overraskelser underveis. Gode karakterer og forholdet og samspillet mellom dem gir en egen dynamikk til handlingen. Humor er her også. Det jeg likte særlig godt er at handlingen er konsentrert rundt politietterforskerne. Derfor er det åpent rundt hvem som står bak de grusomme handlingene og hva som er motivet. Handlingen foregår i London – det er et ekstra pluss for denne leser. Så ja, skulle det bli film av Filledokka har jeg store forventninger.

Omtalen er kopiert fra et innlegg på bokbloggen min

"Så langt har vi sju døde, og som de eneste drapsvåpnene; en inhalator, blomster og en fisk." Simmons ristet vantro på hodet. "Du husker de gode gamle dager, da folk hadde anstendighet nok til bare å gå bort og skyte jævelen?
"Ja, det var tider," sa Wolf.....

Han labbet avgårde langs hovedgata mot tre kommunale blokker som raget over alt annet innen synsvidde, velsignet uvitende om at de var en skamplett og en plage for resten av befolkningen, som ville ha revet dem om de fikk sjansen til det. Om ikke annet hadde arkitektene bak uhyrlighetene valgt å male dem i en farge som sto perfekt til den "nitriste, forurensede, regnvåte, grå himmelen over London", noe som gjorde dem bortimot usynlige nitti prosent av året.

• "Det ondes substans" av Luca D'Andrea
  • "Siste åndedrag" av Robert Dugoni