Jenta med snø i håret

av (forfatter) og Kari Engen (oversetter).

Cappelen Damm 2012 Innbundet

16 år gamle Hedda forsvinner sporløst fra sitt hjem utenfor Hagfors i Värmland. Når politiet får saken, viser det seg at den pliktoppfyllende Hedda har levd et dobbeltliv. En tid senere blir en ung jente funnet myrdet med et skudd i hodet i en jordkjeller ikke langt fra Heddas hjem. Kan det være Hedda? Journalisten Magdalena Hansson har flyttet hjem til Hagfors etter en opprivende skilsmisse. Hun engasjerer seg i skjebnen til den forsvunne jenta og begynner sine egne undersøkelser. Det viser seg snart at bygda har hemmeligheter, som noen gjør hva som helst for å skjule. Dette er den første boka om Magdalena Hansson.

Journalisten Magdalena har flyttet med sønnen sin fra Stockholm og til hjembygda i Nordsverige og fått ny jobb i lokalavisen. Bygda er sterkt rystet etter at den pliktoppfyllende jenta Hedda som alle kjenner, er forsvunnet. Magdalena engasjerer seg og begynner sine egne undersøkelser, men må snart innse at den lille bygda gjemmer på hemmeligheter som en eller annen gjør hva som helst for å skjule.

Utgivelsesår 2012

ISBN13 9788202366797

EAN 9788202366797

Genre Krim

Omtalt sted Sverige

Nok en herlig svensk krimdebut! Det er utrolig så mange gode krimforfattere som er fra Sverige! Dette var en flott spenningsbok, med herlige hovedpersoner, godt plott, fin oppbygging av spenningen, mange løse tråder som veves sammen, kort og godt en veldig god krimbok som var vanskelig å legge i fra seg.

Gleder meg veldig til Gutten som sluttet å gråte, som kommer nå snart på norsk. Ser frem til å følge både forfatter og hovedpersoner videre!

En lettlest, bra bok med et fint persongalleri! Litt treig i starten, men veldig bra utover. Jeg vil helt klart lese mer fra henne!
Terningen lander på en svak 5er.

Dette er forfatterens første bok om journalist Magdalena Hansson. Det er også den første boka jeg leser av denne forfatteren, men det er helt klart ikke den siste. Vi følger nyskilte Magdalena som akkurat har flyttet tilbake til hjembygda Hagfors i Värmland sammen med sønnen Nils. Magdalena har fått jobb i lokalavisen og blir fort sterkt og nært knyttet til en sak som omhandler både forsvinneringer, mord og trafficking. Jeg liker Magdalena som hovedperson, og jeg liker Ninni Schulman sin skrivestil. Boken er spennende fra start til slutt. Samtidig får den også med alt det hverdagslige rundt hovedpersonene, noe som gjør det lett å leve seg inn i handlingen. Jeg vil si at dette er en ordentlige kosekrim - akkurat sånn som jeg liker det!

Lettlest og god bok, min første med denne forfatter, ser fram til flere :)

Her er min omtale av Jenta med snø i håret. Ekstern lenke

Noen bøker vi leser får oppfølgere og blir til triologier, kvartetter og serier. Har samlet mine favoritter her + noen jeg kunne tenke meg å lese :)

Spennende å se hvor mange av disse bøkene jeg kommer til å lese.

Leseutfordring på Facebook - 2018:

1. Bok utgitt i 2018: Elena Ferrante: Kvelande kjærleik
2. Bok av en favorittforfatter: Nikolaj Frobenius: Mørke grener
3. Bok på et annet språk enn ditt morsmål: Haruki Murakami: Hear the Wind Sing+Harry P.
4. Islandsk forfatter: Jón Kalman Stefánsson: Himmelrike og helvete
5. Bok hvor Religion er en del av handlingen: Chigozie Obioma: Den forbudte eleven +flere.
6. Bok om et tema du ikke har noe særlig kjennskap til: J.K.Rowling: Harry Potter (Bok1+2)
7. Amerikansk klassiker. John Williams: Stoner
8. Årstid i tittelen: Pedro Camaro-Alvrez: Og været skiftet og det ble sommer og så videre.
9. Vinner av Man Booker Prize: Kazuo Ishoguro: En kjempe begravd
10. Bok handlingen på en annen planet: D. Adams The hitchhiker's guide to the galaxy.
11. Bok skrevet under pseudonym: Arne Dahl: Innland + (Elena Ferrante/Lars Kepler)
12. En fagbok: Giulia Enders: Sjarmen med tarmen.
13. Bok hvor hovedpersonen er en skurk/antihelt: Graham Greene "Brighton Rock"
14. En dystopisk roman: Margaret Atwood: Oryx og Crake
15. Bok som omhandler sorg eller død: Javier Marías: Forelskelsene + flere bøker (4,5,8,19)
16. Bok forfatter under 30 år: Agnes Ravatn: "Fugletribunalet"
17. Bok der handlingen foregår før vestlig tidsregnings begynnelse: Gilgamesj
18. Bok skrevet av to forfattere: Lars Kepler (A.Coelho Ahndoril&A. Ahndoril): Stalker
19. Bok med et stygt omslag: Erlend Loe: Naiv super
20. En norsk samtidsroman: Vigdis Hjorth: Arv og miljø
21. En selvhjelpsbok: Agnes Ravatn si "Operasjon sjølvdisiplin"
22. En bok om ekstremisme: Demian Vitanza: Dette livet eller det neste.
23. Bok med snø på coveret: Ninni Schulman: Jenta med snø i håret
24. Bok utgitt det året du fylte 15: Anne Karin Elstad: Folket på Innhaug (1976)
25. En dagbok: Zeshan Shakar: Tante Ulrikkes vei

Spennende krim