Straffen

en Svend Foyn-roman

Publicom 2011 Innbundet

En telefonsamtale truer med å snu opp ned på livet til tønsbergadvokaten Svend Foyn. Han må forholde seg til løgner og hemmeligheter i jakten på en slags rettferdighet. Dette er den tolvte romanen om advokaten Svend Foyn.

Katastrofer kommer uanmeldt. De sniker seg inn på deg når du minst venter det. Meldingen tønsbergadvokaten Svend Foyn mottar natt til søndag 29. august 2010, er av den typen. Telefonsamtalen truer med å snu opp ned på livet hans og driver ham inn i samfunnets mørkeste avkroker, steder der ingen burde være. Foyn må forholde seg til lag på lag av løgner og hemmeligheter i jakten på en slags rettferdighet. Sosiologen, forfatteren og rivertonprisvinneren Jan Mehlum forteller alltid krimhistorier med den virkelige verden som referanse, og heller ikke denne gang skuffer han sine lesere. Alt henger sammen, min venn. Et sted der ute, i en fargerik forsamling, der finnes svaret. STRAFFEN er den tolvte, frittstående fortellingen i serien med Svend Foyn i hovedrollen, en historie med rot i virkeligheten, den vi ikke vil vite noe om. Den som må avdekkes.

Forlag Publicom

Serie Svend Foyn (12)

Genre Krim

Omtalt sted Vestfold

Nok en god Mehlum-krim. Liker at han aktualiserer sine fiktive saker med virkelighetens dramaer, det viser noe av alvoret når samfunnet svikter dem som trenger det. Og Foyn er en fin fyr. Liker ham.

Mehlum skriver godt, kanskje spesielt dialogen mellom karakterene. Boken synes jeg er forutsigbar. Jeg skjønte lenge hvem skurkene var, og det er jo ikke akkurat et pluss.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Det finns alltid något mer än en deckarberättelse i Mehlums böcker. Alltid intressant och detta var inget undantag. Kan rekommendera den här med hjärtat.

Veldig bra bok. Skrevet på en veldig god måte. Leste ut boka raskt. Klar for å lese mere fra han

Her skal jeg legge inn bøkene jeg kan krysse av på listen etterhvert

Bøker kjøpt pr 24/11. Må bare få nok tid til å lese... Prioriteringer, prioriteringer.... ;)

A

• "Ut av tiden - kriminalroman" av Jan Mehlum