Fugler og soldater

noveller

Cappelen Damm 2001 Innbundet

Boka inneholder 14 noveller og skildrer bl.a. fiskere og børsmeglere, unge sjakkspillere og horer. Novellene har det til felles at de bringer oss innsikt i hva det vil si å være menneske.

Flere av novellene til Roy Jacobsen inneholder sjeldne øyeblikk, der livet befinner seg på et vippepunkt, og like gjerne kan ende med katastrofe som seier. I denne utfordrende samlingen viser han igjen sin store spennvidde som forfatter.

Han kan skildre fiskere og børsmeglere, unge sjakkspillere og horer med samme sikkerhet. Her er rause, realistiske fortellinger og subtile psykologiske studier, og historier som hever seg over fornuften. Alle har det til felles at de bringer oss innsikt i hva det vil si å være menneske. Og denne innsikten er ikke påtrengende, men skjult i stor fortellerkunst.

"Det er vanskelig å vinne. Det er så godt som umulig. Men det er fint. Bare den som har vært barn kan forstå den følelsen. Den er hensikten med barndommen. Alle barn fortjener å vinne. Vi så på hverandre der vi satt i en gymsal i industribyen Porsgrunn, vi var uslåelige, og vi var like gode alle sammen, Håkon også, det er rett og slett sånn livet skal være."

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788202202095

EAN 9788202202095

Många av de välskrivna novellerna slutar konstigt anser jag. Som i ett jaha? eller jaså? bara. Så börjar nästa innan jag har fattat att det var slut och en ny började. En nackdel när man lyssnar på en bok om inte uppläsaren gör detta tydligt. En del noveller fattade jag heller inte så jag kunde nog lika gärna ha haft den här boken oläst. Ingen favorit precis.

Uthevet tekst

A