Lengsel etter penger

en kriminalroman

Publicom 2013 Innbundet

Penger gjør en forskjell. En fredelig familiefar med anstrengt økonomi, en attraktiv samboer med ønske om noe bedre. Alt skal endre seg når meldingen om den store gevinsten kommer fra Norsk Tipping. Men ingenting blir som forventet. Han har en skjult fortid, hun et hemmelig liv. Og noen der ute gjør hva som helst for penger. Den kritikerroste Rivertonprisvinneren Jan Mehlum sender den unge læreren ut i et dramatisk kappløp, inn i Oslos mørkeste bakrom, til en kamp han bare må vinne. Hvor langt er et menneske i stand til å gå når det kreves? "Lengsel etter penger" er en skremmende thriller om et mareritt som kunne ha rammet oss alle.

Forlag Publicom

Utgivelsesår 2013

Genre Krim

Omtalt sted Oslo

Dette var absolutt ingen pageturner for min del. Kanskje jeg ble litt skuffet over at det ikke var en bok med etterforsker Svend Foyn i denne gangen!
Konseptet til Jan Mehlum er grei nok, som denne gangen dreier seg om en lærer som vinner en stor gevinst i Lotto på 46 millioner kroner. Om han er en mann med en helt normal bakgrunn vil jeg vel ikke si, så lenge det fortelles at han har en skjult fortid.
Denne boken illustrerer godt at noen der ute, kan gjøre hva som helst for penger. Men at denne boken skal være en skremmende thriller er jeg nok dessverre ikke enig i.

Takk, Jan Mehlum!
Denne gikk ned på høykant hos meg!
På en måte godt at du skrev ei bok uten å ha med Svend Foyn & Co. ;)
Hvor mange av oss har hemmeligheter fra fortida som vi helst ikke vil at noen skal vite om? Hvor mange av oss har drømmer om å få tak i store pengesummer, - og tror at det vil løse alle våre problemer?
En ting er sikkert. Store pengesummer kan plutselig forandre voldsomt på noen og enhver sitt liv, og ikke alltid blir forandringene til det bedre ...
Dette ble en spennende thriller, gitt.

Positivt overrasket, denne likte jeg. Ekstra pluss for at forfatteren ikke hadde med Svend Foyn i boka. Håper Mehlum kommer ut med flere bøker uten Foyn i hovedrollen!

Bra bok av Mehlum dette. Knallsterk firer. Tror det var greit at han la fra seg Foyn, og fannt et helt nytt miljø. Spennende og drivende, godt skrevet, og lett å leve seg inn i.

Bøker jeg vil anbefale av norske forfattere!

• "To komma åtte sekunder - kriminalroman" av Jan Mehlum
  • "Et hardt slag - kriminalroman" av Jan Mehlum