Hvit engel, svart natt

kriminalroman

Gyldendal 2018 Innbundet

Dagsaktuell krim fra Jan Mehlum

På en mørk og øde veistrekning blir tønsbergadvokaten Svend Foyn utsatt for alle sjåførers mareritt. En jentunge i bare nattkjolen styrter ut i veien og havner på Jaguarens panser. En blodig nattkjole, regn og stillhet. Jenta overlever, men snakker ikke. Ingen vet hvem hun er eller hvordan hun havnet ved riksvei 35 en regnvåt natt. Mysteriet bringer Foyn ut på en dramatisk reise, fra indre Vestfold til Europas yttergrenser. En kvinnelig lærer på jakt etter mening, en norskpakistansk advokat som vet for mye, en dyster gresk øy. Og frykten for terror. Alt henger sammen, min venn. Eller kanskje ikke. Saken Svend Foyn begynner å nøste i, viser seg å ha mange og uforutsette forgreninger og stiller ham overfor flere og nærmere utfordringer enn ønskelig er.
Hvit engel, svart natt er den syttende frittstående romanen i serien med tønsbergadvokaten Svend Foyn i hovedrollen.
Anmelderne mener:
"... en velskrevet, handlingsmettet krim der Jan Mehlum spiller på sine to desidert sterkeste sider: Handling som henter næring fra en brutal og realistisk virkelighet, og forfatterens velutviklede sans for de syrlig-ironiske kommentarene rettet mot sider ved samfunnet som den upolerte Svend Foyn absolutt ikke applauderer"Finn Stenstad, Tønsbergs Blad
Sven Gjeruldsen, Tvedestrandsposten

"Ambisiøs historie der den uverdige situasjonen i flyktningleirer i Lesvos kobles til en tradisjonell krimintrige."
Ole Jacob Noel, Adresseavisen
"Mehlum viser vilje til å belyse store samfunnsproblemer, og skape underholdende spenning samtidig. Det er en vanskelig balansegang, men Hvit engel, svart natt er like kontrastfylt som tittelen antyder." Geir Rakvaag, Dagsavisen
"Boken har alt som gjør den til en spennende, velskrevet krim, og den er meget engasjerende."Unni Breen Vinge, Romerikes Blad

ISBN13 9788205517035

EAN 9788205517035

Genre Krim

Omtalt sted Tønsberg

Mehlum er alltid god, denne blir kanskje litt i overkant innholdsrik? Men oppleseren er grusom! Uten innlevelse, skiller ikke personene fra hverandre i dialogene, pausene er fullstendig umotiverte og flere og flere ord feilleses utover i boka.

Ønskelista er selvfølgelig ikke en statisk liste. Den lever i form av at det stadig kommer nye bøker til, mens andre bøker forsvinner. Ikke fordi jeg ikke ønsker meg dem lenger, men fordi de har tatt plass i boksamlingen. Heldigvis er det alltid bøker å ønske seg :)

• "Sommerkrim 2017" av Gro Dahle
  • "Rød desember" av Frits De Bourg