Verden som var min

Bind 4

Nittitallet

Aschehoug 2018 Innbundet

Et plutselig oppbrudd etter alle årene på Sørlandet innebærer en total forandring i forfatterens liv når han flytter tilbake til Oslo. I møte med C. prøver han å legge løgnene bak seg. Sovjetunionen går i oppløsning og krigene på Balkan bryter ut. Bjørnstad får nye samarbeidspartnere som også skal bringe ham ut i verden. Det er ironiens og grusomhetenes tiår. Gamle sannheter settes på prøve, både i storpolitikken og privat. EU-kampen fortsetter, Arne Treholt blir benådet, og Bjørnstads forlegger William Nygaard blir skutt. Sammen med C. drar forfatteren til Bangladesh og får helt nye perspektiver. Senere bosetter de seg i hjertet av Paris. Prinsesse Diana dør. President Clinton stilles for riksrett etter Lewinsky-skandalen. Norge slår Brasil i VM i fotball. Mobiltelefonen blir allemannseie, og når klokken tikker mot Nyttårsaften år 1999, øker undergangsstemningen i den rike delen av verden.

ISBN13 9788203362491

EAN 9788203362491

Genre Biografisk litteratur

Omtalt tid 1990-1999

Omtalt person Ketil Bjørnstad

Jeg koser meg fra ende til annen i Bjørnstads univers!

Enhver som fortsetter å lyve for en annen, fratar den andre muligheten til å kunne velge, fordi vedkommende ikke vet hvilken sannhet eller situasjon hun egentlig befinner seg i.

Thorbjørn Egner er død. Han hadde brukt hele sitt liv på å fortelle oss andre at livet var hyggelig, at man kunne gjøre hva man ville, bare man var grei og snill. Men Kardemomme-loven er ikke synlig i Verden akkurat nå.

Noen ganger ønsker man å gjenta seg selv, fortelle den samme historien om igjen, fordi det ikke bare er historien i seg selv som er viktig, men også det å kunne fortelle den. Som om den får mer tyngde hver gang den blir fortalt. Noen mennesker skjønner ikke sånt. De sier bare: "Han begynner å bli gammel og senil. Bare la ham bable"

Det er den skapendes lodd, alltid å være på kanten til katastrofen.

Et vennskap kan være som en flittig maur. Den løper avgårde, stanser brått, værer i alle retninger, løper videre, av og til med tung last, andre ganger ikke med bagasje i det hele tatt. Og alltid uten å vite helt hvor man skal. Men bestandig er den ivrig og tillitsfull.

• "Verden som var min - Bind 5" av Ketil Bjørnstad
  • "Verden som var min - Bind 3" av Ketil Bjørnstad
  • "Reiulf Steen - historien, triumfene og tragediene" av Hans Olav Lahlum
  • "Det evige forår - Bjørnstjerne Bjørnson 1899-1910" av Edvard Hoem
  • "Verden som var min - Bind 2" av Ketil Bjørnstad
  • "Ensomheten - roman" av Ketil Bjørnstad
  • "Irland forteller - irske noveller" av Jan Erik Rekdal
  • "Tusen og en natt" av Jan Kjærstad
  • "Jeg har levd i dette landet i tusen år - en sommer med Sigrid Undset" av Kristin Brandtsegg Johansen
  • "Krig og fred - bind 3" av Lev Tolstoj
  • "Norske perler i prosa - 2" av Eiliv Eide