Snømannen

Aschehoug 2007 Innbundet

November 2004. Harry Hole har mottatt et anonymt brev undertegnet Snømannen. Etter at han begynner å undersøke saka, finner han fellestrekk med gamle forsvinningssaker der gifte kvinner er blitt borte samme dag som årets første snø har falt. Snart er Harry på sporet av en seriemorder, og sporene peker bakover i tid og til Bergen. Dette er den sjuende boka om førstebetjent Harry Hole.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788203192128

EAN 9788203192128

Serie Harry Hole (7)

Genre Politi og detektiver Krim Thrillere

Omtalt sted Oslo

Tildelt litteraturpris Bokhandlerprisen 2007 Den norske leserprisen 2007 Bokklubbens leserpris 2007

En av de beste bøkene jeg har lest! Utrolig spennende og nervepirrende. Jo Nesbø på sitt beste!

Snømannen starter med at Birte Becker forsvinner fra sitt hjem i Oslo. I utgangspunktet en ordinær forsviningssak men etterhvert så dukker det opp likhetstrekk med forsvinningssaker tilbake til 1980 hvor fellesnevnere er første dagen med snøfall og en snømann på gjerningsstedet.

Min favoritt Harry Hole bok i tillegg til Panserhjerte. Denne er ganske guffen som også en krimbok bør være synes jeg og i tillegg så strekker historien seg over veldig lang tid, i dette tilfellet ca 30 år. I tillegg er noe av handlingen i Bergen og omegn men hovedsaklig foregår det i Oslo. Det kjennetegner flere av Jo Nesbø`s bøker at de foregår over tildels store geografiske områder og over lange tidsrom som Rødstrupe som går helt tilbake til 2. verdenskrig og østfronten. Dette er med til å løfte historiene hans mye synes jeg.

I tillegg så går det en rød tråd gjennom bøkene som omhandler Harry Holes tildels kaotiske privatliv både når det gjelder hans kompliserte forholdt til kjæreste/ekskjæresten Rakel og sønnen hennes Oleg og hans anstrengte forhold til alkohol. At vi får bli godt kjent med Harry Hole`s private utfordringer og følger livet hans gjør det hele mye mer interessant og det gjør også at det er en mening i å lese bøkene i kronologisk rekkefølge.

I snømannen er Rakel sammen med en ung lege som vi får inntrykk av er litt kjedelig men samtidig trygg og god, samtidig er også Harry Hole tilstede litt i det skjulte og litt til irritasjon for Rakel`s unge legekjæresten Mattias

En krim/thriller som drar deg med fra første side. Anbefales.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

jeg skrev denne boka men yo nesbø stjal den fra meg og da begynte jeg å gråte.

Veldi bra bok om elefanter ja.

Aune hadde rett; hvis enhver baby var et perfekt mirakel, så var livet i grunnen bare en ødeleggelsesprosess.

Ondskap er ikke en ting, det tar ikke bolig. Tvert om, det er et fravær av ting, fravær av godhet. Det eneste å bli redd for her er deg selv.

Harry dro litt på smilebåndet. Han likte henne så langt, men var selvfølgelig åpen for å skifte mening. Harry var alltid villig til å gi folk en ny sjanse til å havne på svartelista

<<Mamma!>>
Han angret straks han hørte sin egen redsel i det korte, harde ekkoet. For nå visste det det også. Mørket.

Når det først rakner for de tøffe, rakner det ordentlig. Hvorfor det? Kanskje de har for lite trening i å miste kontrollen.

De senere årene har jeg hatt stort utbytte av å høre på de bøkene jeg selv har lest. Jeg er en glupsk leser, som mange ganger leser litt for fort når jeg har fått smaken på en bok. Når jeg lytter på lydbøker blir jeg tvunget til å ta det litt langsomt. Jeg sanser bøkene på en annen måte da, jeg trenger dypere i dem og fanger flere fasetter. Men de gode opplevelsene fordrer selvfølgelig ei god bok - og lydbok. I denne lista tar jeg med favorittene. De som får meg til å gå et par kilometer til med ipoden på øret..

En kollega ba meg lage en liste over bøker jeg kunne anbefale akkurat henne og det resulterte i en liste som kanskje flere kan få glede av. Listen er en salig blanding av gammel og ny litteratur, lettlest og mindre lettlest, krim, spenning og skjønnlitteratur. Der bøkene tilhører en serie, så har jeg kun tatt med første bind.

Bøkene i denne listen er bøker som ligner bøkene til Stig Larsson. Bøkene er plukket ut på bakgrunn av tema og sjanger, og har til felles at de har høyt tempo, mørk undertone, og interessante karakterer.

• "Sorgenfri" av Jo Nesbø
  • "Marekors" av Jo Nesbø