Guden for små ting

av (forfatter) og Ragnfrid Stokke (oversetter).

Pocketforl. 2007 Heftet

Romanen er ei familie- og kjærlighetshistorie som foregår i en landsby i Kerala. Den er sentrert rundt den syrisk-kristne familien Kochamma, fra det øvre sosiale sjikt i lokalsamfunnet, med det indiske kaste- og klassesamfunnet som klangbunn.

Forlag Pocketforl.

Utgivelsesår 2007

Serie Pocketroman

Omtalt sted India

Tildelt litteraturpris Booker-prisen 1997

Hun skriver perfekt engelsk

I disse tidlige, formløse årene da hukommelsen så vidt hadde begynt, da livet var fullt av begynnelser og ingen slutt, og alt var til for bestandig...

Tausheten samlet skjørtene og gled som en edderkoppkvinne opp den glatte baderomsveggen.

Hemmeligheten med de store fortellingene er at de ikke har noen hemmelighet. De store fortellingene er de du har hørt og har lyst å høre igjen. De du kan tre inn i hvor som helst og trives i. De bedrar deg ikke med effekter og fiffige avslutninger. De overrasker deg ikke med det uforutsette. De er like velkjente som huset du bor i. Eller lukten av din elskedes hud. Du vet hvordan det går, men du lytter likevel som om du ikke visste det. I de store fortellingene vet du hvem som får leve, hvem som må dø, hvem som finner kjærligheten, og hvem som ikke gjør det. Og likevel vil du vite det en gang til. Det er det mysteriøse og magiske ved dem.

En diger dagmåne hang blek på himmelen og dro dit de dro. Stor som vommen på en øldrikkende mann.

For sannheten er at bare det som gjelds, gjelds.
Barns enkle, usvikelige visdom.
Gjelds det hvis du spiser fisk i drømme? Vil det si at du har spist fisk?

Jeg bare elsker loppemarkeder. Spesielt når jeg kan komme en time før stengetid på en søndag og bare fråtse i bøker til en slikk og ingenting, det vil si 6 kroner pr. bok. Kvaliteten på bøkene overrasker meg hver gang, veldig mange av de ser ikke ut til å være leste. Så får jeg bare håpe at jeg får lest de etter hvert. Nesten halvparten av de har jeg hatt på ønskelisten min.
Så lørdag og søndag har jeg vært inne i det vi kansje kan kalle en salig "bokrus." Deilig.

Denne listen er en reaksjon på Esquires liste.

Bøkene er ikke rangert.

Lenke til den originale listen.

En kollega ba meg lage en liste over bøker jeg kunne anbefale akkurat henne og det resulterte i en liste som kanskje flere kan få glede av. Listen er en salig blanding av gammel og ny litteratur, lettlest og mindre lettlest, krim, spenning og skjønnlitteratur. Der bøkene tilhører en serie, så har jeg kun tatt med første bind.

Bøker med handling fra India eller om indere

• "Kjøkkengudens kone" av Amy Tan
  • "Hundre hemmelige sanser" av Amy Tan