Luftslottet som sprengtes

av (forfatter), Elisabeth Bjørnson (oversetter) og Anders Ribu (oppleser).

Lydbokforlaget 2007 CD

Ved et akuttmottak på et sykehus i Göteborg trenger Lisbeth Salander og Alexandr Zalatsjenko øyeblikkelig hjelp. Dobbeltdrapmistenkte Salander har kritiske skuddskader i hodet, og må straks opereres. Den tidligere yrkesmorderen og Salanders far, Zalatsjenko er alvorlig skadet etter flere øksehugg påført av datteren. Samtidig begynner Mikael Blomkvist å nøste opp i Salanders fortid. Han ønsker å renvaske henne en gang for alle, og skriver på en reportasje som vil ryste hele Sverige. Dette er den tredje romanen om Blomqvist og Salander.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2007

Format CD

Serie Millennium (3)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Sverige

Tildelt litteraturpris Glassnøkkelen 2008

Lisbeth Salander og faren Alexandr Zalatsjenko er innlagt på samme sykehus med alvorlige skader; hun med en skuddskade i hodet og han med skader etter datterens øksehugg. Lisbeth må gjennom en risikabel operasjon, og det er uvisst om det kommer til å gå bra.

Samtidig forbereder påtalemyndighetene rettssak mot Lisbeth, hvor hun er tiltalt på en rekke alvorlige punkter, blant annet drapsforsøk på faren.

Mikael Blomkvist sitter på omfattende dokumentasjon som skal avsløres i neste nummer av Millennium, som ledd i en plan om å renvaske Lisbeth Salander en gang for alle.

Boka er åndeløst spennende, og det var ganske enkelt ikke mulig å legge den fra seg. Som jurist koste jeg meg med gjengivelsen av rettssaken og i særdeleshet vitneutspørringen av psykiateren som sto bak innleggelsen av Salander da hun var i 12-13 årsalderen. Aktoratet har bygget hele sin strategi på psykiateren. Men hvilke motiver har han når det kommer til stykket? Dette er uten tvil den beste krimserien jeg noen gang har lest!

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Fantastisk bok! Stieg Larsson er en ener! Spenning fra begynnelse til slutt. Nye scener hele tiden med nye spenningsmomenter. Gode personskildringer. Aktuelt budskap - dette er ikke billig krim.

Da er jeg ferdig med Millenium-trilogien av Stieg Larsson. Men Lisbeth Salander lever visst videre i bøkene til David Lagercrantz, så jeg fortsetter vel?

Og nå hadde han dukket opp for å myrde henne igjen. Man kunne bli irritert av mindre.

De senere årene har jeg hatt stort utbytte av å høre på de bøkene jeg selv har lest. Jeg er en glupsk leser, som mange ganger leser litt for fort når jeg har fått smaken på en bok. Når jeg lytter på lydbøker blir jeg tvunget til å ta det litt langsomt. Jeg sanser bøkene på en annen måte da, jeg trenger dypere i dem og fanger flere fasetter. Men de gode opplevelsene fordrer selvfølgelig ei god bok - og lydbok. I denne lista tar jeg med favorittene. De som får meg til å gå et par kilometer til med ipoden på øret..

Her er de beste krimbøkene! Gamle og nye. Felles for dem er at det er mer enn bare krim, det er god litteratur, også.

Noen av bøkene i hylla mi, fler kommer etterhvert.

Jeg liker å lese en bok før jeg ser filmen. Ikke alltid det er vellykket, men de gangene boka er bra og filmen likeså da fryder jeg meg.

Trilogien til Stieg Larsson
Drageløperen av Khaled Hosseini
Emma av Jane Austen
Djevelen holder lyset av Karin Fossum
Elskede Poona av Karin Fossum

Det er mange flere gode filmer etter bøker. Det er nesten umulig å begrense seg.

• "Jenta som lekte med ilden" av Stieg Larsson
  • "Stieg Larssons Menn som hater kvinner - bok 1" av Stieg Larsson