Innhaugfolket

Aschehoug 2008 Innbundet

Romansyklusen Innhaugfolket er en bygdeskildring fra Trøndelag i forrige århundre. Forfatteren er spesielt opptatt av menneskene, deres atferd, følelser, muligheter og behov, deres reaksjon i forhold til tiden og samfunnet de levde i. Handlingen tar utgangspunkt i en familie på gården Innhaug våren 1809. Flere generasjoner vokser til etter hvert, og vi følger dem fram til 1870-årene.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788203193415

EAN 9788203193415

Serie Aschehoug gigant

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Sør-Trøndelag

Denne boken og resten i serien, åpnet øynene mine for mange bøker. Sjeldent hadde jeg lest så intensivt som etter å ha fått anbefalt denne. Endelig en bok med et skikkelig språk og skikkelig historie. At jeg samtidig tok eksamen og burde lest til denne istede, er en annen historie:) Den gang, 80 tallet, var jeg ung, travel og foretrakk lettleste bøker som var laget etter oppskriften på suksee. Her åpner Anne Karin Elstad opp en hel verden av bøker for meg og jeg har vært hektet siden.

Fantastisk bok fra bygdemiljø i Trønderlag på tidlig 1800-tall. Boka er utgitt i 1976 og har et språk og en flyt som man ofte kan savne i nyere tid. Elstad var en stor forfatter og alle hennes bøker tåles å leses igjen og igjen. Her følger vi familien på Innhaug og spesielt yngstejenta Oline. Gleder meg til neste bok!

1800-tallet, gårdsfolk, kjærlighet, død, strev og intriger. Jeg trodde ikke dette var min greie, men denne lydboka fullførte jeg på tre dager. Jeg ville jo vite hvordan det gikk med familien på gården Innhaug, folka som jobber for dem og de som gjerne vil inn.

Elsket den for 25 år siden iallfall, lo, gråt og kunne ikke legge den fra meg, skal lese igjen:)

Meget bra bok om det harde dagliglivet på en gård i Trøndelag under Napoleonskrigen, og om kjærlighet, sorg og skuffelser. Ser fram til neste bind.

Vondest er det alltid for den som blir igjen. Den som reiser, har hele tida målet for øyet.

Året 1809. Gjertrud, matmora på Innhaug, sitter på burstrappa og lar syn og tanker fare. Maikvelden ligger skimrende og røykblå over fjellbygda. Gardene luter tjærebrune og solsvidde i slake lier ned mot elva som snor seg gjennom dalbotnen. Kveldshimmelen har ennå en svak rødtone over fjellheimen i vest. Det har vært en velsigna god vår.

Denne innledningen til "Folket på Innhaug" av Anne Karin Elstad dukker opp i meg hver mai og gir meg lyst til å lese boka på nytt, - og jeg har gjort det en del ganger! :-)

Arbeid deg trøtt, så slepp du ligge vaken og mane fram gammelkjærestene dine om natta.

Størst en den sorga du ikke kan se, tenker hun

For etter som Magret vokser til, blir hun mer og mer lik faren sin. Øynene er de samme, og det hender Oline kjenner saknet etter han flomme som et hett sjokk gjennom kroppen når barnet ser på henne med de samme leende brune øynene han hadde. Kjærligheta til han og til barnet går i ett for henne, og legger seg som et sugende trykk for bringa

Dette er noen av de klassikerene som jeg har lest og som jeg gjerne anbefaler.
De er uforglemmelige, til ettertanke og rett og slett bare veldig gode : )

En kollega ba meg lage en liste over bøker jeg kunne anbefale akkurat henne og det resulterte i en liste som kanskje flere kan få glede av. Listen er en salig blanding av gammel og ny litteratur, lettlest og mindre lettlest, krim, spenning og skjønnlitteratur. Der bøkene tilhører en serie, så har jeg kun tatt med første bind.

Noen av bøkene i hylla mi, fler kommer etterhvert.

Bøkene jeg husker best fra et aktivt leseår.

• "Magret" av Anne Karin Elstad
  • "Nytt rotfeste - roman" av Anne Karin Elstad