Hellemyrsfolket

Gyldendal 1990 Innbundet

Romansyklusen Hellemyrsfolket utkom i tidsrommet 1887-1898, og er et av naturalismens hovedverker i norsk litteratur. Historien om folket fra Hellemyren er en vestlandsk slektsroman som belyser arv- og miljøbestemte forutsetninger for en rekke mislykkede livsskjebner. Hellemyrsfolket består av bøkene Sjur Gabriel, To venner. S.G. Myhre og Avkom.

Utgivelsesår 1990

ISBN13 9788205191709

EAN 9788205191709

Serie Gyldendals stor-klassikere

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Vestlandet

Men det skulle mot til å drukne sig; det var ikke som fot i hose å gå bort og dø, men neimen om det var lett å leve heller

"Fra den dag av drakk både mannen og konen på Hellemyren."

Kanskje den mest kjende setninga frå nyrealistisk litteratur. Frå "Sjur Gabriel".

"Jeg er bange for døden" sa Henrik. Nei. Tante Milla var mere bange for livet.

Fra "Avkom"

De må få Dem en mann, det er det eneste, som hjelper for blekfeber.

Gud var en vredaktig og nidkjær gud, som straffet fedrenes ondskap på barnene i tredje og fjerde ledd.

(Fra "Avkom")

Dagens fangst for 20 kr - her har jeg vel gjort et kupp:-) Utfordingen blir å finne en plass til de:-)

Dette er noen av de klassikerene som jeg har lest og som jeg gjerne anbefaler.
De er uforglemmelige, til ettertanke og rett og slett bare veldig gode : )

Favorittbøker kjøpt for 5 og 10 kroner stykket hos bruktforhandleren :)

Det trenger ikke være dyrt å være bokelsker :)

"Kjernesamlingen er 100 utvalgte bøker innen skjønnlitteratur for voksne. Litterær kvalitet har stått sentralt i utvelgelsen, i tillegg ønsker vi å vise Bergen Offentlige Biblioteks identitet og egenart, og fremheve bredden av litteratur som finnes på biblioteket. Derfor vil allerede kanoniserte verker stå side om side med det beste innen tegneserier og krim. 100 bøker er svært få, så dette er ingen komplett kanon, men et utvalg av det beste biblioteket har å by på. Samlingen er valgt ut av oss som jobber her på biblioteket, gjennom en demokratisk prosess med diktatoriske islett. For å få bredde i samlingen, har vi etterstrebet å ha representanter fra underkategoriene verdens kanon, norsk kanon, bergen og omegn, og i tillegg sjangrene poesi, skuespill, krim og spenning, fabelprosa og tegneserier."

• "Fru Inés" av Amalie Skram
  • "Den unge Amalie Skram - et portrett fra det nittende århundre" av Liv Køltzow
  • "Juvikfolket" av Olav Duun
  • "På St. Jørgen" av Amalie Skram